Tindakan KDN mencacatkan demokrasi

Sasterawan Negara, Dato' A. Samad Said menyelar tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggantung permit Harakah dan Suara Keadilan selama tiga bulan dan menyifatkan tindakan tersebut sebagai mencacatkan demokrasi.

Tegas beliau disaat tiga pilihan raya kecil akan diadakan tidak wajar bagi KDN untuk menggantung permit Harakah dan Suara Keadilan.

Harakah dan Suara Keadilan tegas Pak Samad merupakan saluran pengimbangan demokrasi dan amat malang bila KDN bertindak membunuh demokrasi tersebut.

"Jika tiada dua akhbar ini suara demokrasi tidak lagi dapat didengari dan ianya merugikan rakyat.

"Bila Harakah dan Suara Keadilan disekat bermakna pertembungan itu umpama satu pihak guna senjata manakala satu pihak lagi tidak punya apa-apa senjata dan ini sungguh tidak adil," tegas beliau kepada Harakahdaily.

Pak Samad seterusnya mengesa agar KDN segera membatalkan arahan yang dikeluarkan itu dan harus memastikan agar sisa-sisa demokrasi dalam negara ini tidak terus dikuncupkan.

Beliau turut mengesa agar rakyat terutama pengundi di ketiga-tiga kawasan yang bakal diadakan pilihan raya kecil melihat perkembangan ini dan menilainya sebaik mungkin dalam membuat pilihan mereka nanti.

Harakah
24/03/09

No comments: