Pakatan Rakyat masuk perangkap BN?

Tidak pernah dalam sejarah politik Malaysia, parti-parti pembangkang diberikan kepercayaan sebegini besar, menafikan majotiti dua pertiga Barisan Nasional (BN) di Parlimen, sekaligus menang di enam negeri, termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pada Pilihan Raya Umum ke 12, 8 Mac 2008.

Hasil daripada kepercayaan atau mandat rakyat kepada parti-parti alternatif PAS, KeADILan dan DAP, maka pihak kepimpinan membuat keputusan menggabungkan ketiga-tiga parti secara serius, dengan mengemukakan suatu gagasan baru Pakatan Rakyat (PR).

PR terbentuk hasil aspirasi rakyat, yang mahukan suatu front baru bagi menggantikan BN dalam PRU ke 13, yang akan diadakan dua atau tiga tahun lagi.

Hasil inisiatif kepimpinan yang mendapat dorongan rakyat, maka terbentuk kerajaan-kerajaan negeri gabungan ketiga-tiga parti, pada dasarnya berlainan fahaman dan ideologi, tetapi mempunyai satu matlamat yang sama iaitu untuk menumbangkan BN.

Menggabungkan pelbagai pihak yang komited dengan asas penubuhan parti dan matlamat perjuangan, yang berbeza di antara satu sama lain sememangnya sukar.

Sama seperti BN yang ditunjangi Umno. Mereka sering berbalah sesame sendiri, sama ada dalam Umno, dengan MCA, MIC, Gerakan, PPP dan lain-lain parti. Perbalahan ini nampaknya berterusan dan sukar dibendung.

Dalam apa keadaan pun, PR harus sedar bahawa gabungan dalam bentuk sebegini, memang mempunyai risiko yang tersendiri.

PR sebegini rupa boleh 'koyak' jika ada kalangan pemimpin yang enggan bertolak ansur atau meletakkan kepentingan tertentu, terkehadapan daripada matlamat bersama, iaitu untuk menumbangkan BN.

Mereka yang menjadi pemimpin, khususnya di kalangan yang bergelar wakil rakyat, tidak seharusnya merasakan diri mereka terlalu besar dan berkuasa.

Tiada sesiapa yang naik dan bergelar sebagai pemimpin atau YB, tanpa sokongan ahli dan rakyat yang terdiri daripada pelbagai agama dan bangsa. Mereka jangan terlalu taksub dengan apa yang disifatkan sebagai kekuatan individu atau parti tertentu.

Di zaman millienium ini, pemimpin tidak boleh dictate dan merasakan tindakannya betul. Mereka harus mengambil kira pandangan ramai. Ingatlah, pemimpin bukan semuanya betul, kadang-kadang mereka harus 'diketuk' juga.

Walaupun PR memenangi hampir semua pilihan raya kecil yang diadakan, pemimpin tidak harus terleka dan jangan terlalu yakin.

Kelekaan dan over confident inilah, yang selalunya memakan diri. Ianya

membawa kepada kesilapan dan kelalaian.

PR leka dan lalai dalam menilai keupayaan BN memanipulasi kelemahan dalaman PR.

Kelalaian ini juga yang menyebabkan Kerajaan Negeri Perak terlepas dari PR.

Apakah pemimpin PR tidak sedar bahawa BN sedang merancang dan terus merancang hendak merampas beberapa buah negeri dan mengganggu pentadbiran negeri-negeri yang diterajuinya?

Apakah PR tidak sedar bahawa selepas Perak, Kedah dan Selangor menjadi sasaran BN?

Memang sehingga tahap ini, pemimpin PR kurang mempunyai kesedaran. Mereka jangan syok sendiri, jangan syok dengan kekuatan sendiri, sehingga menyangka mereka terlalu kuat dan berkuasa.

Malah pemimpin PR kadang-kadang berada di tahap yang jahil dengan permainan media pro BN, sehingga mereka sering bertelagah sesame sendiri melalui media massa.

Pemimpin-pemimpin ini, sama ada di peringkat negeri atau pun Pusat, terlalu syok dengan publisiti murahan, sehingga mudah menghentam sesame sendiri demi menegakkan kepentingan tertentu.

Pemimpin kadangkala tidak sedar, bahawa tindakan mereka telah menyebabkan ahli dan penyokong PR berada dalam keresahan.

Pertelagahan terbuka di kalangan pemimpin, yang mungkin merasakan kepuasan dengan berbalah di media massa, hanya 'membuka pekung' PR.

Pertelagahan ini semakin memburukkan persepsi rakyat, sekaligus menjejaskan keyakinan mereka bahawa PR adalah platform dan alternatif terbaik untuk menggantikan BN pada PRU ke 13.

Persepsi untuk mewujudkan pengganti BN dari kalangan parti-parti yang dianggap picisan oleh Umno sebelum ini, tidak akan wujud tanpa sokongan rakyat. Pemimpin harus bijaksana memahami aspirasi rakyat.

Mandat yang diperolehi oleh PAS, KeADILan dan DAP dalam PRU ke 12 amat besar. Sudah tentu mandat besar ini menggerunkan BN. BN sudah mendapat signal yang cukup jelas bahawa hayat mereka dalam politik Malaysia hamper tamat.

Pemimpin Umno-BN begitu sedar bahawa, rakyat sedang menggali kuburan untuk membenamkan mereka. Justeru mereka bertungkus lumus untuk menyelamatkan Umno-BN dan berusaha memulihkan keyakinan rakyat.

Usaha-usaha untuk memulihkan Umno-BN, berjalan serentak dengan usaha untuk 'membunuh' kredibiliti pemimpin PR dan mencetuskan masalah dalaman yang kelihatan parah.

Ingatlah, Umno-BN mempunyai cukup jentera dan inteligen, sama ada untuk merosakkan PR dari dalam dan dari luar. Usaha-usaha memecah belah ini adalah 'jarum-jarum' halus yang digunakan BN sejak sekian lama.

Dengan kebijaksanaan serta kekuatan memanipulasi dan mengeksploitasi inilah yang menyebabkan rakyat Malaysia 'terikat' dengan Umno-BN sejak sebelum merdeka lagi.

Amalan 'pecah perintah', 'pembunuhan karektor peribadi', 'melabel ekstrimis' dan sebagainya, adalah antara kejayaan Umno-BN menerapkan persepsi buruk rakyat terhadap parti-parti pembangkang.

Justeru, pemimpin-pemimpin PR harus segera 'bangun dari tidur' dan mengeluarkan parti dari jerangkap samar BN.

Tolonglah fahami kehendak penyokong dan rakyat yang mahukan penyatuan dan keampuhan pakatan.

Hentikan sebarang perbalahan yang hanya membawa persepsi buruk kepada Pakatan Rakyat, yang hanya akan menjejaskan peluang pada PRU ke 13 nanti.

Maka, usaha pengukuhan perlu dilakukan segera. Kembali mencari titik kesepaduan dan berusaha memupuk di kalangan pemimpin memahami kerangka besar perjuangan PR.

Pemimpin, sebagai pemandu arah perjuangan, tidak boleh tersilap lagi. Jika mereka yang mengemudi bahtera perjuangan ini tersasar, mereka bukan sahaja 'membunuh' peluang Pakatan Rakyat, malah mengancam masa depan negara.

harakah
07/07/09

No comments: