Teoh Beng Hock: Wajah hodoh politik Malaysia

Sebelum ini siapa pun tidak mengenali anak muda yang bernama Teoh Beng Hock, seorang wartawan muda yang kemudiannya membuat keputusan untuk terlibat dalam politik dengan menjadi setiausaha politik kepada ADUN DAP di Selangor.

Dia mungkin tidak perasan bahawa penglibatannya secara sukarela dalam alam politik membawanya kepada alam kejam dan tidak berperikemanusiaan. Politik seharusnya membawa alam ini kepada ketamadunan dan moraliti yang tinggi, tetapi wajah hodoh politik Malaysia sarat dengan misteri, fitnah, salahguna kuasa dan sehodoh-hodoh wajah politik Malaysia ialah kekejaman dan kezaliman ke atas rakyatnya sendiri.

Agak sukar untuk menerima kenyataan walaupun takdir Tuhan tidak siapa yang boleh lari daripadanya, namun sebagai manusia, Tuhan juga menyuruh kita menegakkan Keadilan tanpa batasan kaum. Apabila Keadilan dinafikan, Tuhan juga menyuruh kita bangkit dari terus ditindas oleh sang penguasa yang menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan diri.

Kematian Teoh Beng Hock adalah bom jangka yang menanti detik-detik letupan pada bila-bila masa, ia saat kita sedih terhadap kematian yang penuh misteri dalam premis sebuah suruhanjaya yang sepatutnya memelihara keselamatan dan kesejahteraan negara dari perasuah-perasuah. Bagi rakyat Malaysia ia saat kita berasa marah kepada kecuaian demi kecuaian yang berlaku pada mangsa yang berada di bawah kawalan agensi yang sepatutnya menjamin keselamatan.

Kita berasa mual dengan respons seorang menteri yang secara “taatnya” mengulangi mentera parti perkauman sempit apabila memberi amaran kononnya “awas pembangkang, jangan gunakan isu ini kerana akan menimbulkan ketegangan kaum” Mereka begitu cepat menutup kemarahan orang ramai dengan isu lapok ‘perkauman’ kononnya merekalah jaguh perpaduan.

Parti-parti komponen BN yang lain cepat bertindak dengan turut sama meminta Suruhanjaya DiRaja diwujudkan untuk siasatan keatas kematian yang berlaku, sebenarnya mereka juga “tersepit” kerana masyarakat Cina khususnya begitu marah dengan kejadian ini, jadi untuk menjaga kepentingan politik mereka MCA, Gerakan terpaksa bertegas walaupun Umno tidak berapa menyukainya.

Semasa artikel ini ditulis Najib telahpun membuat kenyataan supaya inquest dibuat untuk siasatan kematian manakala Suruhanjaya Diraja akan melihat perincian bagaimana sesi soal-siasat dibuat oleh SPRM untuk dilaporkan. Najib juga dilihat “tertekan” untuk menerima cadangan Pakatan Rakyat walaupun lain yang kita minta lain pula yang dia sambut.

Sebenarnya ada dua isu yang perlu diuruskan oleh Suruhanjaya ini. Pertama ialah menyiasat bagaimana kematian berlaku kedua ialah persoalan sejauhmanakah bebasnya suruhanjaya bebas ini? Untuk persoalan kedua kita menuntut supaya Pakatan Rakyat dirunding sama untuk memilih pengerusi dan jawatankuasanya.

Bagi yang pertama, cukup Suruhanjaya Bebas kerana apabila mereka menyiasat tentang kematian Teoh Beng Hock, pasti akan terjawab persoalan bagaimana seorang saksi diminta bantuan siasatan selama 10 jam tanpa henti? Teoh Beng Hock bukan OKT, jadi menyiasat kematian itu sendiri akan mencakupi TORnya tentang bagaimana soal siasat dijalankan.

Sehingga Suruhanjaya Diraja yang benar-benar bebas melaporkan kepada rakyat apa yang berlaku, misteri yang menyelubungi kematian ini akan terus diperkatakan di kedai kopi, di warung, pejabat dan majlis politik. Ceramah dan forum akan bergegaran denagn analisa-analisa yang tidak boleh dielakkan. Jika ia satu misteri janganlah menyalahkan penonton untuk membuat andaian-andaian kerana sesuatu yang misteri dicipta untuk dirungkaikan dengan gaya masing-masing sehinggalah jawaban sebenar dibekalkan.

Saya tidak dapat mengawal tanggapan orang ramai, janganlah salahkan pembangkang atau mana-mana pihak mengapikan dan mensensasikan isu kematian misteri ini, sistem kerajaan yang penuh misteri dan tiada ketelusanlah yang perlu dipersalahkan. Saya turut teruja untuk merungkaikan persoalan ini dan mengharapkan tanggapan saya ini tidak betul ditujukan kepada beberapa pihak.

Pertama: SPRM. Baru beberapa bulan kami di Parlimen membahas dan berdebat tentang persoalan apakah SPRM yang ditransformasikan dari BPR hanya menjadi kosmetik ataukah ia benar-benar dapat dijalankan secara telus, berwibawa dan bebas. Dari apa yang berlaku ke atas Beng Hock nampaknya saya cenderung untuk meyakini bahawa ia hanyalah kosmetik kerana perangai lama BPR masih pekat dalam dirinya, pepatah Inggeris ada mengatakan “old habits die hard”. Lagipun teori yang mengandaikan SPRM ialah alat BN untuk menjatuhkan Kerajaan PR semakin boleh diterima!

Kedua: PM. Najib menaiki tangga kuasa dengan jiwa “saviour” kepada Umno setelah ahli Umno kecewa dengan half Past Six PM dan perangai suka lentok PM dalam majlis-majlis resmi. Najib adalah “superman” yang boleh menyelesaikan segalanya. Maka gegak gempitalah seluruh alam dengan slogan “One Malaysia, Rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan” Integriti SPRM yang dicurigai hanya menjadikan slogan Najib bahan “ketawa” yang benar-benar mencuit hati umpama menonton “Threes Stooges”. Saya kata Threes Stooges sebab ia lawak klasik era hitam putih kerana kita tetap gelak walaupun dah agak apa yang akan berlaku.

Apakah Najib sedar bahawa sistem kerajaan hari ini sudah benar-benar rosak dan Umno sudah tidak ada kekuatan moral untuk memimpin politik Malaysia? Jangan kata ini kes yang isolated kerana sebelum ini kematian dalam penjagaan pihak keselamatan sudah menjadi lumrah sehingga ada yang berjenaka apabila seseorang akan ke balai polis “jaga baik-baik tau jangan balik jadi mayat sudah” kini boleh ditambah “jaga-jaga baik-baik jangan terjun tingkap tau!”

Ketiga: BN. Wakil rakyat BN masih di alam “twilight zone”, mereka berbahas bukan mengikut kesedaran hati nurani mereka tetapi berbahas atas sikap sempit mereka untuk menolak apa sahaja yang baik dari Pakatan. Lihatlah isu PPSMI, ketika saya berbahas di Parlimen semua kata bagus tetapi tidak mahu menyokongnya, kini merekalah yang menyambut kehendak TPM supaya dihapuskan! Saya khuatir wakil BN akan menjadi alat untuk kepentingan pihak tertentu lalu mereka tidak sedar bahawa sikap mereka hanya akan memudaratkan rakyat, termasuklah isu kematian ini.

Keempat: Polis. Saya sangsi pihak polis dapat menjalankan tugas dengan telus kerana semasa BPR dulu dituduh rasuah, polis telah menyiasat mendapati BPR tidak bersalah, kemudian Polis dituduh rasuah lalu disiasat oleh BPR dan hasilnya BPR dapati Polis tidak bersalah walaupun misterinya belum terungkai. Polis dan BPR waktu itu semacam mengamalkan “I scratch your back, you scratch my back”. Kali ini, saya harap polis tidak terlibat dalam siasatan ini kerana institusi yang sepatutnya menjamin keselamatan telah menghitamkan mata mantan TPM yang kini Penasihat PKR dan membelasah mantan itu dalam keadaan bergari tangan di belakang. Institusi ini juga menyuraikan perhimpunan dengan cara ganas sehingga perhimpunan aman menjadi kelam kabut. Institusi ini juga terkenal dengan teknik soal siasat tahanan dengan cara yang jijik dan tidak berperikemanusian. Listnya terlalu panjang.Tolonglah jangan PDRM buka mulut dalam isu ini!

Untuk rekod, wajah hodoh politik Malaysia bukan baru, kematian kerana politik bermula sejak 1969 lagi apabila Samad Gol dari Kelantan mati kena kapak kecik di kepalanya, Ibrahim Libya di Memali dibunuh dengan kejam bersama pengikutnya dan peristiwa berdarah Lubok Merbau semasa PRK di sana masih segar dalam ingatan. Semua ini dikaitkan dengan parti saya iaitu PAS. Ibrahim Libya dikatakan pengganas, Samad Gol dikatakan terlalu berpengaruh manakal di Lubok Merbau petugas PAS dibelasah dengan teruk.

Parti saya terus berjuang secara demokratik walaupun kini dia mempunyai rakan yang bersamanya. Bagi saya Teoh Beng Hock hanyalah tambahan kepada episode wajah hodoh politik Malaysia dan sepanjang insiden-insiden menyayat hati itu kerajaan Umno/Perikatan, Umno/BN lah yang berkuasa. Hari ini wajah hodoh itu masih berkuasa di Malaysia, bukankah tiba masanya wajah hodoh ini dibuang dan diganti dengan wajah baru politik Malaysia? “Janganlah kamu menyangka bahawa Allah lalai apa yang dilakukan oleh orang yang zalim”.

MI
26/07/09

No comments: