Rakyat Merana, Najib Belanja Dana Awam Seperti Hak Peribadi

Oleh Fazli Othman

seriperdanamalamKUALA LUMPUR 29 Okt - Dalam keadaan ekonomi dunia dilanda krisis, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak pula mengamalkan pimpinan melalui teladan sebaliknya semakin boros berbelanja menggunakan wang rakyat untuk kepentingan peribadi.

Ahli Parlimen Bandar Tun Razak, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam jawapan kepada pertanyaan Ahli Parlimen Batu, Tian Chua pada perbahasan Bajet 2011 semalam berkata peningkatan kos perjalanan bagi Perdana Menteri dan timbalannya sebanyak 75.2 peratus daripada Perdana Menteri sebelumnya.

"Peningkatan mendadak juga dilihat dalam keputusan Perdana Menteri yang telah membelanjakan tiga kali ganda jumlah yang dibelanjakan sebelumnya iaitu sebanyak RM65 juta untuk ubah suai kediaman rasmi beliau, Seri Perdana.

"Apa yang dikesalkan, Seri Perdana baru sahaja dinaik taraf beberapa tahun lalu.

Sri_perdana"Kemewahan tahap manakah yang sebenarnya diperlukan Perdana Menteri dan keluarganya," soal Khalid yang juga Menteri Besar Selangor.

Tambahnya lagi, peruntukan Jabatan Perdana Menteri (JPM) untuk tahun 2011 turut naik dua kali ganda daripada peruntukan tahun 2010 - daripada RM10.2 bilion kepada RM18.14 bilion.

Pada tahun 2006 peruntukan untuk JPM hanyalah sebanyak RM4.3 bilion.

"Bolehkah Perdana Menteri menjustifikasikan peningkatan sebanyak 422 peratus atau RM14 bilion dalam tempoh 5 tahun?.

"Atau apakah ini satu lagi bukti Perdana Menteri menganggap duit rakyat sebagai kepunyaan peribadi beliau dan keluarganya?," soal beliau berhubung peruntukan kepada JPM yang mewakili 8.55 peratus daripada keseluruhan bajet nasional.

29/10/10

No comments: