Apa yang ada original dengan Melayu?

Salam Sejahtera, Chow San, Vanakam and Hello guys. I was actually looking for the Indian words used in Malay and saw this blog. It was interesting to read everyones view. Ooops must write in Malay right.


Selepas membaca kesemua komen, saya juga mempunyai beberapa soalan/komen. Mengapa Melayu perlu membuktikan kesahihan/kewujudan mereka. Sejarah orang dulu-dulu adalah benar. Hanya kerajaan sekarang cuba menyembunyikan fakta.


Saya juga belajar sejarah bahawa orang Cina pernah datang kesini and hidup disini. Seperti Puteri Ang (Melayunasikan sebagai Hang) Li Poh. Oleh kerana baru baru ini, sejarahwan telah mendapat tahu bahawa Hang Jebat, Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu and Hang Kasturi adalah orang Cina dan bukan pahlawan Melayu( http://www.yellowbamboohk.com/yellowbamboo/Origins%20of%20Hang%20Tuah%20by%20John%20Chow.html). Saya difahamkan bahawa, kerajaan and tutup cerita in dari buku teks. Soalan saya adalah kenapa tutup cerita. Adakah salah untuk orang Cina jadi Pahlawan. Begitu juga dengan Paremeswara. Dulu, saya belajar bahawa beliau telah menemui Melaka and memasuki agama Islam.

Parameswara di agungkan dulu. Kini selepas menjumpai kubur Parameswara di kubuR Hindu, cerita ini juga di hentikan di buku teks. Adalah pelik ketika budak Budak sekarang memberitahu kita sejarah yang berbeza dari apa yang saya belajar dahulu. Kenapa tutup cerita sejarah bila ia ada unsur Cina and India. Adakah dengan cara ini generasi muda akan jadi bodoh and boleh ditipu untuk memepercayai bahawa mereka adalah pendatang.

Jika orang Cina dan India pendatang, maka orang Melayu keturunan Islam dari Arab, India, Iran, Pakistan dan Indonesia, juga Pendatang. Hanya kerana subject ini, orang Melayu jadi begitu sensitive kerana mereka tahu kebenarannya. Orang Melayu biasa tidak pernah mempertikaikan hak ini kerana mereka tahu keturunan mereka. Hanya orang Politik sahaja yang mengapi-apikan isu ini.

Apakah adat Melayu sebenar? Apakah makanan Melayu sebenar? Apakah permainan/musik Melayu sebenar. Tiada yang original. Semua makanan India jadi kuih dan Makanan Melayu. Permainan Wau, wayang kulit juga dipinjam. Musik juga dipinjam, Baju Kurang, kebaja juga di pinjam. Cara hidup orang Melayu boleh di lihat di Cambodia. Sebejik muka orang Melaju, pakaian lelaki dan wanita sebejik macan yang Baju Melaju dan Baju Kurung. Mereka bertutur seperti bahasa Melayu. Kacau dodol pun sama. Oh ya, tarian pun sama.


Origin orang Melayu yang bukan pendatang dari Arab, Indonesia, India. Kalau betul betul ada orang original Melayu mesti datang dari Kemboja. Tak guna berdebat di blog sahaja jika tak pergi dan lihat dengan mata sendiri.

Saya tidak mahu debat tentang origin orang Melayu. Saya hanya mahu orang Melayu hormat kaum lain kerana semua orang adalah pendatang ke bumi Malaya ini. Walaupun perkataan Melayu dikatakan wujud dari Indonesia, kebanyakan perkataan Indonesia itu sendiri barasal dari India. Jadi tak perlu debat mana perkataan itu datang. Jika dari Indonesia jadi tidak sah ia dari India juga. Saya hormat orang Indonesia yang tidak pernah mempersoalkan atau menutup sejarah Hindu mereka. Malah duit matawang mereka, sehingga kini mempunyai deva Ganesh. Bali satu-satunya bukti kepulauan Melayu beragama Hindu sebelum menganuti agama Islam. Sesiapapun tidak perlu malu tentang asal usul mereka. Walaupun orang asal Melayu bukan orang India tapi kewujudan orang India adalah bukti agama Hindu yang di percayai oleh orang Melayu sebelum musuk Islam. Ini adalah fakta benar yang tidak boleh dinafikan. Jika orang Melayu malu untuk mengakui nenek moyang mereka pernah menganuti agama Hindu, itu menunjukkan perwatakan mereka sahaja. Jika tak mahu akui, maka jangan ikut adat Hindu. Kenapa panggil “Raja-Raja” Melayu. Tukar semua perkataan and adat yang masih diikut. Tukar cara persandingan. Baik ikut cara orang Arab. Jangan panggil Agung, Duli yang Maha Mulia kerana ini cara orang India panggil raja mereka. Sultan dan Raja tidak perlu guna warna kuning sebagai royal color kerana ini warna kesucian orang India. Ampun Tuanku beribu Ribu ampun juga cara orang India.


Kenapa masih sujud Sultan dan Agung. Bukan kah ini bukan cara Islam. Hanya cara India dan Cina sujud kepada Raja mereka. Orang Islam tidak boleh sujud orang melainkan Tuhan. Jangan guna perkataan “Sri”. Sri adalah perkataan yang suci bagi orang India. Sri bermaksud suci and termulia. Sri Krishnan, Sri Ram, Sri Devi etc.http://en.wikipedia.org/wiki/Sri

Perkataan BUMIPUTERA itu juga perkataan India. Tukarnya kepada penduduk peribumi/orang asli. Jangan guna Bumiputera. Bumi juga perkataan India. Macam mana nak kata original sekarang kerana Melayu tidak mempuyai bahasa sendiri. Sekarang semua perkataan Inggeris dijadikan Melayu. Diskriminasi, Sosial, Demokrasi, organisasi, modernisasi, dan banyak sasi -sasi jadi bahasa Melayu. Saya syor jangan guna Bahasa Melayu jika ia bukan 80% tulen. Lebih baik gunakan Bahasa Malaysia. Ia lebih menunjukkan bahasa camouran semua bangsa yang digunakan.

Roti Canai (roti Chennai), teh Tarik (dari Kerela), Puttu Piring, Puttu Mayam, Puttu bamboo, kuih bulat berwarna coklat yang senang didapati di pasar malam, Cha Koi kini disebut sebangai kuih Melayu. Kita boleh guna kuih Malaysia tetapi bukan kuih Melayu atau Masakan Melayu. Jangan tukar identity.

Juga saya terbaca tentang kekeliruan tentang Ankor Wat and Borobudor. Hindu and Buddist bukan 2 agama berbeza. Siddartha (dikenali Buddha) adalah putera Hindu. Beliau telah bertapa dan telah menemui cara untuk mendekati atau menerima rahmat Tuhan. Gautama Buddha tidak pernah berkata bahawa caranya adalah berlainan dari Hindu. Semua mantera and cara sembahyang adalah cara Hindu. Oleh kerana ia popular di Cina and Tibet maka mereka lebih gemar memanggil Buddistism sebagai agama berbeza tetapi ia adalah salah satu cara dalam agama Hindu. Angor Wat pada mulanya dibina oleh SuryaVarma ke-2 untuk Deva Vishnu. Buktinya tertetak pada dinding Angkot Wat yang telah di ukir dengan cerita deva-devi Hindu termasuk perkataan dalam sankrit. Juga perdapat ukiran Apsara (penari syurga). Apsara (perkataan Sankrit) masih digunakan disana. Patung Deva Vishnu juga terletak disana dan patung Deva dan Asura memegang Ular Vasuki adalah cerita Deva- Devi India. Tour guide Kambodia boleh cerita semua cerita deva India. Hanya pada tahun 1432 Sami Buddist jumpa temple in dan meletak patung Buddha dan menggunakannya sebangai kuil Buddist. Jadi tak perlulah debat tentang origin Angkor Wat kerana Buddisim & Hinduism adalah sama sahaja. Hanya mazab yang berbeza. http://www.sacredsites.com/asia/cambodia/angkor_wat.html
Saya juga boleh akui kebenaran ini kerana saya juga baru balik dari Angkor Wat dan mempunyai gambar sebangai bukti. Jika Angkor Wat tidak penting, mengapa Tun Mathathir pilih model Angkor Wat untuk Petronas Twin Tower KLCC kita. Ia adalah replika Angkor Wat. Not sure how true is this but it looks exactly the same now that I saw Angkor Wat myself. http://mt.m2day.org/2008/content/view/14277/84/

Most of our bulding are a photocopy of other country- bridge, mosque, Putrajaya, TM building, KL Tower and many buildings. We don’t have our our identity. That’s why my humble request is for not fighting who is bumiputera and fight for the rights after 50 year of Merdeka. Let’s work for a succesfull of Malaysia. Malaysian Identity. True Malaysian Identity will have Malay, Chinese, Indian, Iban, Kadazan and serani influence to creat a unique to only Malaysia. We need an identity. If not we always have to introduce ourselves as Above Singpore and Below Thailand. We don’t have identity because we are still fighting for our rights.

I really hope Najib is sincere with his One Malaysia slogan. Only 1 Malaysia can bring us to greater hieghts. Kita semua sudah ROJAK jadi tak perlu cari origin. Timun dari Indonesia, Mangga dari India, Sengkuan dari Cina, kuah dari barat, kurma dari Arab, nenas dari mana-mana pun boleh tapi akhirnya yang SEDAP adalah kerana campuran semua ramuan dan bukan kerana satu daripadanya.

Kalau dieksport berasingan ia tidak dinilai tinggi atau menunjukkan identity Malaysia tetapi jika dijual sebangai Rojak Malaysia ia mesti laris kerana tiada product seperti ini di tempat lain. Kita unique kerana bersatu. Jika berasingan kita hanyalah Pendatang Pendatang yang mahu buktikan siapa datang dulu. Ia tidak penting siapa datang dulu, yang pentingnya siapa MENANG. Yang MENANG hanyalah MALAYSIAN and not Malay, Chinese, Indian or East Malaysia.

Anyway The World was 1 place before the Tectonic Plates took place. http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Earth#The_giant_impact . Selepas bergerak, tanah telah berpisah. Origin semua Manusia ialah dari AFRIKA kemudian agama pertama iaitu Hindu bermula selepas sami-sami bertapa dan mendapat ilham. Kemudian semua orang berpisah mengikut pergerakan bumi dan memberi identiti/bangsa dan agama sendiri. Jika dikaji, semua orang and agama mempunyai kaitan yang sama. Tak pajah gaduh.

3 comments:

sikawara said...

x kanlh cine plak nk besilat..
adoyaii... and ape yang ade original dkt cine

Berisi Cafe and Cookies said...

Baca "alter terahsia bangsa melayu".. theres a lot of info for original history of mala people..

Anonymous said...

Jangan cakap orang Melayu tak ada tulisan, tulisan Rencong Bugis itu apa? Bugis itu juga rumpun Melayu. Apa? rujuk orang Cambodia? Untuk pengetahuan kamu, orang Cambodia tu pun rumpun Melayu. Rumpun Melayu itu luas, tidak terhad di Malaysia sahaja. Luaskan pemikiran kamu. Jangan terhenti dengan isu-isu yang nak memperlekehkan kaum Melayu. Agama tertua ialah Hindu. Itu betul tapi ada jugak agama tertua lain di dunia ini iaitu agama Syabiin yang agama mereka dari ajaran Nabi Syits, anak Nabi Adam as manusia pertama di dunia ini. Agama Syabiin ini juga sama seperti agama Islam. Saya juga pernah didatangi lelaki India tua yang mengutuk-gutuk orang Melayu macam takde maruah diri di KL Sentral. Bagi saya dari segi cara dia bercakap, dia seperti mental. Senang jer, kalau kau tak mengiktiraf orang Melayu sebagai penduduk peribumi lebih baik lah kau blah jer dari Malaysia. Saya sebagai orang Melayu keturunan Raja-raja India pun berasa terhina dengan tulisan macam nie.