Penjara bekas imam, satu tindakan zalim

FMT Staff | March 9, 2012

Pihak kehakiman seharusnya mempertahankan nama baik mereka berdasarkan teras moral dan bukan dengan memenjarakan rakyat, kata N Surendran.

PETALING JAYA: PKR menyifatkan keputusan Mahkamah Persekutuan semalam menjatuhkan hukuman penjara setahun terhadap bekas imam Hoslan Hussin sebagai tidak wajar dan zalim.

Naib Presiden N Surendran menegaskan kes ini sewajarnya ditangani dengan keadilan yang berteraskan prinsip belas kasihan dan Mahkamah Persekutuan gagal melaksanakannya.

“Tambahan lagi, Hoslan 46, dinafikan hak membela diri. Beliau tidak diwakili peguam dan merasa sangat sedih dengan perbuatannya melontar kasut dalam mahkamah tempoh hari,” katanya dalam satu kenyataan media.

Menurut beliau, Hoslan merupakan bapa kepada tujuh orang anak dan kes beliau ini telah tertangguh sejak 1999. Sewajarnya beliau dihukum dengan amaran keras atau denda.

“Pihak kehakiman seharusnya mempertahankan nama baik mereka berdasarkan teras moral dan bukan dengan memenjarakan rakyat,” ujar beliau.

Nurendran yang juga seorang peguam berkata, pihak kehakiman juga wajar merenung kembali kelemahan mereka. Keyakinan rakyat terhadap institusi kehakiman masih berada pada tahap membimbangkan dan pihak kehakiman perlu bertanggungjawab terhadap perkara ini.

“Rakyat menganggap pihak kehakiman tidak bebas dan gagal melindungi hak asasi rakyat. Kurangnya keyakinan ini bakal mengundang peristiwa sama seumpama insiden melontar kasut baru-baru ini.

“Institusi kehakiman telah dicemari dengan campurtangan pentadbiran Barisan Nasional. Adalah menjadi hasrat Pakatan Rakyat untuk melindungi dan mempertahankan integirit dan kebebasan institusi kehakiman negara,” tegas beliau.

Hoslan bertindak membaling sepasang selipar ke arah tiga hakim dihukum penjara selama setahun oleh Mahkamah Persekutuan setelah didapati bersalah menghina mahkamah.

Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin yang mempengerusikan tiga panel hakim itu berkata hukuman berkenaan adalah setimpal dengan tindakan Hoslan yang menjatuhkan maruah institusi kehakiman.

No comments: