NAJIB TIDAK AKAN LEPAS: Hakim Perancis mungkin ke Malaysia siasat kes Scorpene

Written by  Maria Begum, Malaysia Chronicle

Para hakim Perancis yang menyiasat kes kontroversi melibatkan pembelian dua kapal selam Scorpene bernilai RM7.3 bilion dari DCNS, penjual senjata tentera laut dijemput ke Malaysia untuk ‘merisik’ kontroversi yang melibatkan pegawai tertinggi Malaysia termasuk Perdana Menteri sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang liat memberi bekerjasama mahupun untuk berdiri di kandang saksi di Paris.
Apoline Cagnat, seorang peguam Perancis yang dilantik oleh SUARAM, mengesahkannya, sambil menambah bahawa Najib merupakan "saksi utama" dan ada kemungkinan akan ditangkap oleh pihak berkuasa Perancis jika dia memilih untuk mengabaikan mana-mana sepina yang dikeluarkan oleh mahkamah Paris.
"Ini mungkin akan berlaku dalam kes Scorpene jika hakim mempunyai bukti yang cukup untuk mengeluarkan waran sedemikian" Cagnat memberitahu sidang akhbar di Singapura.
"Mereka (hakim Perancis) boleh meminta kerjasama (dari Putrajaya). Mereka juga boleh datang. Ia adalah terpulang kepada mereka. Kadang-kadang mereka akan datang atau menghantar polis. Ia adalah tidak mustahil"
Dideportasi dan TIADA jaminan keselamatan

Cagnat dan rakan-rakannya, termasuk William Bourdon dan Joseph Breham, telah dijemput oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memberi taklimat kepada Parlimen Malaysia berikutan maklumat terbaru dalam kes Scorpene yang kini sedang didengar oleh seorang hakim penyiasatan di Perancis.
Walau bagaimanapun, disebabkan keengganan pentadbiran Najib untuk memastikan keselamatan mereka atau berjanji tidak akan mengusir mereka setibanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, mereka memutuskan untuk mengadakan taklimat itu di Singapura.
Pada bulan Julai 2011, Najib telah mengejutkan masyarakat antarabangsa apabila menghantar pulang Bourdon setelah beliau tiba di Kuala Lumpur untuk memberi taklimat kepada Suaram dan berucap di makan malam perdana untuk mengutip dana. Awal tahun ini, Breham telah dipaksa untuk mengadakan sidang akhbar di Bangkok selepas gagal mendapatkan kerjasama dari Putrajaya.
Dan kini, nampaknya parti Umno Najib sedang mencela kerajaan Singapura pula, menuduh mereka campur tangan dalam urusan Malaysia dengan membenarkan sidang akhbar itu diadakan di negara tersebut.
"Ini jelas menunjukkan Singapura campur tangan dalam hal ehwal negara kita," kata Mohd Ali Rustam, bekas naib presiden Umno yang dilaporkan berkata demikian oleh Malaysian Insider.
Terdesak untuk kaburi tuduhan

Ironinya, Ali Rustam sendiri telah dihukum oleh partinya kerana mengamalkan politik wang atau memberi wang tunai dan hadiah kepada pemimpin bahagian untuk mengundi dirinya semasa pemilihan parti pada tahun 2008. Hanya beberapa minggu yang lalu, Ali sekali lagi disyaki terlibat dalam politik wang tetapi kali ini dia diasak kerana memiliki dana yang banyak untuk mengadakan majlis perkahwinan mewah yang terbesar di negara untuk anaknya hanya dengan gajinya sebagai Ketua Menteri Melaka sahaja.
Tidak menghairankan apabila komen Ali mencetuskan cemuhan dari pesaingnya dipihak pembangkang.
"Tiada apa yang baru dalam Umno. Untuk menyelamatkan diri sendiri, Umno akan menyembunyikan rasuah yang berlaku dalam

kes Scorpene. Ia akan cuba menjustifikasikan peranan mereka dan juga Najib dalam perolehan kapal selam itu," kata naib presiden PKR yang juga ahli parlimen Batu, Tian Chua kepada Malaysia Chronicle.
"Jika tunggak Umno tidak bersalah dan tidak mengambil rasuah daripada DCNS dalam pertukaran untuk bersetuju membeli kapal selam, mengapa mereka perlu mengusir peguam Perancis, mengancam untuk mengharamkan SUARAM dan menuduh semua orang sedang cuba untuk merampas kuasa kerajaan Malaysia? Mula-mula, George Soros dan Yahudi mempergunakan SUARAM, kini Singapura dan orang Cina cuba menjatuhkan Melayu. Namun, pada hakikatnya, semua ini adalah jelas, cubaan elit Umno untuk mengaburi mata rakyat."
Ahli- ahli parlimen yang telah ke Singapura untuk mendengar taklimat termasuk ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad, Petaling Jaya Utara, Tony Pua, Kuala Krai , Hatta Ramli, Kelana Jaya, Loh Gwo-Burne, Subang, R Sivarasa dan Teluk Kemang, Kamarul Baharin Abbas.
Cuba MENGELAK

Apabila ditanya oleh Ahli Parlimen bagi mengulas hujah Putrajaya bahawa perolehan kapal selam merupakan satu perjanjian sulit antara kedua-dua negara dan tidak melibatkan pembayaran komisen kepada syarikat swasta Putrajaya, Cagnat telah menjawab bahawa pentadbiran Najib "cuba melarikan diri" dari siasatan tetapi bukti telah menunjukkan sebaliknya.
Beliau menamakan 7 saksi yang dikemukakan oleh Suaram dan diterima oleh mahkamah Perancis dan menegaskan bahawa Najib dan kawan karibnya Razak Baginda merupakan orang paling penting dalam senarai itu.
Cagnat juga menegaskan bahawa pengeluaran waran tangkap untuk Menteri Pertanian Guinea,Teodoro Nguema Obiang, anak presidennya, berhubung kes rasuah baru-baru ini juga boleh berlaku kepada Najib.
5 saksi yang lain merupakan Menteri Pertahanan Ahmad Zahid Hamidi; Setev Shaariibuu, bapa wanita Mongolia yang telah dibunuh Altantuya Shaariibuu, penyiasat persendirian, P Balasubramaniam; Pengarah Urusan Boustead Holdings Bhd dan timbalan pengerusinya Lodin Wok Kamaruddin; dan Jasbir Singh Chahl, yang dilaporkan sebagai orang kanan Razak Baginda.
“Saya berharap hakim akan dibenarkan menyoal mereka,” tambah Cagnat.
NGO lain akan ambil alih

Cagnat juga berkata walaupun pentadbiran Najib berjaya mengisytiharkan SUARAM sebagai haram dan kehilangan statusnya sebagai NGO dan juga plaintif sivil, ini tidak bermakna hakim Perancis akan berhenti dari menyiasat kes tesebut.
Sementara itu, ahli sekretariat SUARAM Cynthia Gabriel, yang mempengerusikan sidang akhbar berkata NGOnya sekarang sedang mengadakan perbincangan dengan NGO Malaysia yang lain untuk mengambil alih peranan dalam menerajui perbicaraan kes rasuah setelah SUARAM diisytiharkan haram.
Salah satu daripada NGO tersebut adalah Transparency International-Malaysia, dedah Cynthia. SUARAM telah dikecam hebat oleh pentadbiran Najib. Pejabat-pejabatnya telah diserbu, dituduh memiliki akaun yang diragui dan statusnya sebagai sebuah NGO juga dipersoal.
Umno juga menuduh SUARAM mendapat pembiayaan daripada Open Society, sebuah pertubuhan pro-demokrasi yang diasaskan oleh jutawan terkemuka Yahudi, George Soros yang sering dipersalahkan oleh elit Umno termasuk bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad untuk mewajarkan tuduhan bahawa Malaysia akan kehilangan'kedaulatan' jika pembangkang berkuasa.
Malaysia Chronicle

No comments: