Tangkap Musa, selamatkan duit rakyat Sabah!

Sebuah NGO membuat laporan SPRM bagi pihak anak muda Sabah terhadap Musa yang didakwa menerima wang sebanyak RM40 juta.
PETALING JAYA: Pelbagai badan bukan kerajaan (NGO) dan parti politik silih berganti membuat laporan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan salah laku Ketua Menteri Sabah Dato’ Seri Musa Aman.
Kelmarin, Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Sabah Boby Lewat @ Ewat membuat laporan SPRM bagi pihak anak muda Sabah terhadap Musa yang didakwa menerima wang sebanyak RM40 juta berbentuk rasuah untuk kekayaan peribadi.
“Kami merujuk kepada kenyataan bersumpah (Ahli Parlimen Beaufort dan juga bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan) Datuk Seri Lajim Ukim pada 11 Disember lalu,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut beliau, SAMM juga dalam masa yang sama turut membuat laporan SPRM terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz yang punyai hubungkait dengan ahli perniagaan, Michael Chia.
“Ini berikutan pendedahan dari pelbagai sumber media bahawa anak Nazri, Nedim Nazri dan keluarganya mendapat manfaat melalui sebuah kenderaan mewah jenis Hummer hitam dengan nombor pendaftaran WNX 9776.
“Kenderaan mewah ini dianggarkan berharga lebih RM459,000 dan dimiliki oleh Michael Chia disahkan melalui carian saman di laman MyEG,” katanya.
Lesen pembalakan
Micheal Chia yang rapat dengan Musa ditahan di Hong Kong berikutan disyaki terlibat dalam penggubahan wang haram RM40 juta turut dituduh terlibat rasuah berhubung lesen pembalakan yang juga melibatkan Musa.
Menurut Lajim dalam akuan bersumpahnya, pada 9 Oktober 2012, Nazri telah mengumumkan bahawa dakwaan rasuah terhadap Musa  dan Michael Chia berhubung dakwaan wang rasuah berjumlah RM40 juta telah digugurkan.
“Ini adalah atas alasan wang RM40 juta yang disiasat itu merupakan derma politik kepada Umno Sabah dan bukannya untuk kegunaan peribadi Ketua Menteri.
“Namun kenyataan bersumpah Lajim menceritakan sebaliknya apabila beliau mengesahkan Umno Sabah tidak pernah menerima sebarang derma politik sebesar jumlah RM40 juta, seperti yang didakwa oleh Nazri di Parlimen.
“Apakah ini satu komplot terancang Musa dan Nazri untuk menyelamatkan antara satu sama lain?,” soal Boby.
Sebagai Ahli Majlis Tertinggi Umno dan Anggota Badan Perhubungan Umno Sabah, Lajim yang terlibat secara langsung dengan apa jua aktiviti Umno di Sabah termasuk perihal kewangan, memperakui tiada sebarang urusniaga dan transaksi yang membuktikan Umno Sabah penerima dana RM40 juta tersebut.
Jika ada, pasti ia dibentangkan kepada Majlis Tertinggi Umno atau Badan Perhubungan Umno Sabah, menurut Lajim.
Perkembangan terbaru ini jelas menunjukkan berlaku percanggahan daripada apa yang diumum oleh Nazri dan menerbitkan unsur penipuan yang membabitkan wang rakyat sebanyak RM40 juta.
Pengumuman Nazri juga didapati menyeleweng dan berniat untuk menutup isu yang lebih besar iaitu dakwaan salahguna kuasa dalam anugerah lesen pembalakan di Sabah.
“Dengan perkembangan ini juga SAMM mendesak SPRM supaya membuka satu kertas siasatan baru melibatkan Musa Aman dan Nazri Aziz.
“Kesediaan Lajim untuk memberi kenyataan kepada mana-mana pihak berkuasa bagi menyiasat skandal RM40 juta ini merupakan satu kelebihan dan kesempatan ini harus diambil oleh SPRM,” ujar Boby.

261 comments:

1 – 200 of 261   Newer›   Newest»
Anonymous said...

SPRM already close this case, I don't think they will reopen it.

Anonymous said...

It is weird that Lajim who held high post in UMNO Sabah does not know anything about this political donation.

Anonymous said...

However Wilfred Bumburing claim that he knew about the political donation.

Anonymous said...

Both of them were Sabah UMNO leaders and yet one of them knew about the donation and one does not.

Anonymous said...

Doesn't anyone feel suspicious about the mismatched statement made by Lajim and Bumburing?

Anonymous said...

Perhaps Bumburing should also make a statutory declaration for his own statement.

Anonymous said...

Since both their statement has been used as an evidence presented to the ICAC, both should make the declaration.

Anonymous said...

I suspect one of them has been giving false statement about their knowledge of the political donations for Sabah UMNO.

Anonymous said...

Maybe Lajim knew something about it but deliberately withheld information.

Anonymous said...

Or Bumburing is actually the one that has given a false statement. Either way there is something amiss.

Unknown said...

Belajarlah untuk menerima kenyataan dalam hidup ini yang mana Datuk Musa telah dibebaskan.

Unknown said...

ICAC cakap kalau kes ini dihebohkan di Malaysia maka kes ini akan secara langsung akan menganggu siasatan ICAC jika kes ini dibuka.

Unknown said...

Maka jangan salahkan ICAC lagi jika didapati kes ini memang fitnah semata-mata.

Unknown said...

Orang yang perlu disalahkan adalah Rafizi Ramli yang menyebabkan kes ini sengaja dihebohkan untuk kepentingan politik semata-mata.

Unknown said...

Rafizi sengaja melakukan semua ini semoga rakyat Sabah tertipu dengan perjuangan untuk rakyat. Namun sebenarnya perjuangan itu adalah untuk politik peribadi Rafizi sendiri.

Nameless said...

BN telah terbukti mempunyai perancangan bagi membawa negara dan masyarakatnya sebagai negara maju dengan ia dilaksanakan lancar tanpa perlu mengutarakan pelbagai janji sebagaimana pembangkang yang boleh dijadikan perbandingan.

Nameless said...


Pakatan pembangkang tidak ada perancangan yang baik sebaliknya mereka hanya bercakap untuk berkuasa sedangkan tidak melaksanakan unjuran daripada apa yang ada hari ini untuk perubahan masa hadapan malah manifesto, buku jingga dan bajet yang dibuat juga tidak berasaskan realiti semasa

Nameless said...

Pembangkang berpakat untuk PRU ekoran menyedari bahawa mereka tidak akan dapat membentuk kerajaan jika berdiri sendiri walhal dalam pilihan raya mereka bertanding atas lambang yang berasingan tidak sebagaimana kesatuan antara UMNO bersama kompenan lain dalam BN.

Nameless said...

Pembangkang ini juara bercakap tanpa ada rasa tanggungjawab atas apa yang diluahkan sedangkan kepimpinan dalam BN sentiasa memastikan apa yang diluah dimanifestasikan untuk rakyat.

Nameless said...

Pakatan pembangkang hanya mencanangkan mereka mahu menawan Putrajaya walhal untuk agenda seterusnya tidak ada dan ini amat berbeza dengan BN yang merencanakan pembangunan berterusan sebagaiman sebelum wujudnya Putrajaya dan masa akan datang.

Nameless said...

Anggota kompenan dalam BN juga mestilah mempunyai keyakinan, saling mempercayai dan saling memberikan sokongan tanpa ada sebarang syak wasangka.

Nameless said...

Sebagai pemimpin, sikap angkuh dan tinggi diri perlu dibuang sebaliknya sentiasalah bersifat mesra dan rendah diri dengan masayarakat, mengamalkan sifat kesederhanaan serta sentiasa melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti bersama rakyat

karulnaim said...

Not many chief ministers in the past while in position dare to sound the national oil company Petronas, even though Petronas takes much more than give back to the state and its people.

karulnaim said...

Despite Sabah being branded the poorest state in Malaysia, Musa Aman had performed well as chief minister by improving the overall economic conditions with an annual growth of more than 8 per cent in recent years.

karulnaim said...

Musa Aman has overseen heavy investment in modern roads, bridges and power infrastructure and jobs for Sabahans.

karulnaim said...

He has even reiterated his call repeatedly to the national oil company Petronas to provide adequate opportunities to eligible Sabahans to participate directly in the oil and gas industry.

karulnaim said...

We should believe with Datuk Musa to make sure Sabah will be the example State full with the development and economy.

Anonymous said...

Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman menegaskan kekuatan dan sokongan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN) di Sabah tidak terjejas berikutan tindakan bebrapa bekas pemimpin BN dan tokoh korporat terkenal bekerjasama/menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

CarloS said...

"Itu hak masing-masing. Kita akan terus kuat dan mantap serta bersatu padu. Apa yang penting kami akan menghadapi pilihan raya umum dengan semangat berkobar-kobar bagi memastikan kejayaan besar BN di Sabah dan di seluruh negara," katanya

Anonymous said...

Pada pilihan raya umum lepas, BN hampir menyapu bersih 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) serta 25 kerusi Parlimen dan hanya tewas di kerusi DUN Sri Tanjung (Tawau) dan Parlimen Kota Kinabalu. Musa berkata kerajaan BN akan terus membangunkan negeri ini demi kebaikan rakyat Sabah secara keseluruhannya.

Anonymous said...

Musa meminta rakyat Beaufort menyokong sesiapa sahaja calon yang dikemukakan pucuk pimpinan parti pada pilihan raya umum akan datang.

Anonymous said...

"Kalau wakil rakyat daripada parti pembangkang…apa gunanya. Banyak tempat yang diwakili pembangkang tidak dapat berbuat apa-apa sebab tiada peruntukan dan tidak boleh berjumpa Perdana Menteri.

Anonymous said...

"Kalau wakil rakyat BN, Perdana Menteri ialah Pengerusi BN dan Ketua Menteri, Pengerusi BN negeri…senang berbincang. Jadi ini penting kita pastikan wakil rakyat BN supaya pembangunan dapat diteruskan di seluruh Sabah," katanya.

Anonymous said...

Musa berkata pakatan pembangkang yang memerintah di empat buah negeri kini ketakutan kerajaan BN akan mengambil alih kuasa di negeri-negeri berkenaan.

CarloS said...

"Sekarang mereka datang ke Sabah berlagak umpama mengajar itik berenang. Sebenarnya rekod pencapaian kerajaan BN di Sabah jauh lebih baik. Keadaan politik di tempat mereka kini terumbang-ambing dan kucar-kacir. Misalnya di Selangor…di sana sini ada masalah termasuk masalah air.

Anonymous said...

"Mereka juga menabur pelbagai janji yang tidak masuk akal. Saya sebagai Menteri Kewangan Negeri tahu Malaysia akan muflis jika semua diberi secara percuma. Ini satu pembohongan besar pembangkang…ini tidak betul," katanya.

Anonymous said...

Musa turut mempersoalkan :"Kalau semua diberikan percuma, mana untuk pembangunan? Sebagai contoh, di Sabah sahaja kerajaan negeri membayar emolument atau gaji penjawat awam negeri sekitar RM700 juta setahun."

Anonymous said...

Beliau berharap rakyat Sabah tidak terpengaruh dengan janji manis pembangkang yang terdesak meraih sokongan menjelang pilihan raya umum ke-13.

Anonymous said...

Nampaknya pihak pembangkang mampu memunculkan isu-isu yang dekat dengan rakyat; walaupun pembangkang tidak menyebut bagaimana menyelesaikan isu-isu itu, namun setidak-tidak pembangkitan isu-isu membangkitkan rasa geram mereka.

Anonymous said...

Rakyat tidak mampu menganalisis, bahawa semakin banyaknya kereta di jalan raya atau sukarnya mendapat letak kereta di kawasan kompleks beli belah, sesaknya kompleks beli belah, menjamurnya pembangunan peumahan atau rumah-rumah kedai, merupakan petanda ekonomi semakin baik; namun atas putar belit pihak pembangkang, menjadikan keadaan itu sebagai beban kepada rakyat, bukannya suatu peluang.

Anonymous said...

Nampaknya dalam masa empat tahun terakhir, pembangkang mampu meracuni kebanyakan rakyat dengan isu persepsi, sehingga sukar bagi mereka menilai mana program yang berguna kepada mereka.

Anonymous said...

Rakyat terbuai dengan janji manis, sehingga mencairkan komitmen kerajaan melalui Janji Ditepati.

Anonymous said...

Bayangkan bantuan kerajaan melalui BR1M, bantuan kepada pelajar dari tahun satu hingga tingkatan enam, bantuan baucer buku kepada pelajar perguruan tinggi, dan kini BR1M 2.0 telah meliputi rakyat yang bujang yang berumur antara 21-30 tahun dan rebet RM250 kepada golongan ini yang membeli Handpon 3G, mampu diselewengkan oleh pihak pembangkang sebagai usaha membeli undi.

Anonymous said...

Pembangkang mampu menukar upaya kerajaan itu, bahawa program ini adalah sebahagian daripada menghidupkan kroni, terutama yang terlibat dengan telekomunikasi.

Anonymous said...

Di peringkat negeri, bajet Sabah saban tahun mencipta rekod. Tujuan bajet besar bagi negeri adalah untuk mmpercepat pembangunan negeri di bawah bayu ini.

Anonymous said...

Kalau ditilik-tilik sebenarnya tiada asas kukuh dua MP BN itu keluar. Misi mereka sebenarnya adalah misi BN secara keseluruhan. Isu pendatang yang mendapat kewarnegaraan seperti mana didakwa sudahpun ditangani melalui penubuhan RCI spertimana yang diminta.

Anonymous said...

Isu tanah tanah adat diselesaikan secara berperingkat-peringkat melalui pemberian geran secara komunal. Pendekatan pemberian geran secara berkelompok untuk mengelak tanah dijual oleh pemilik geran individu.

Anonymous said...

ATAS jolokkan Simpanan Tetap BN, maka Pembangkang menggila di Sabah dan Sarawak.

Anonymous said...

Para pemimpin Pembangkang menaburkan berbagai janji semata-mata untuk mendapat sokongan daripada pengundi dua negeri itu

Unknown said...

Pakatan Rakyat parties did not cooperate well with the Sabah local parties.Pakatan Rakyat is not strong enough to take on the BN in Sabah despite the peninsular-based opposition coalition having gradually made inroads into the East Malaysian state

Unknown said...

For the opposition to deliver a strong blow to the BN in Sabah, it must unite and form a very strong opposition coalition.

Unknown said...

The academician said possible multi-cornered fights among the opposition parties would reduce any winning chance the opposition could have.

Unknown said...

This problem might be solved if PKR de facto leader Anwar Ibrahim could persuade Sabah strongmen such as Jeffrey Kitingan to stick with Pakatan.

Unknown said...

However, it would be tough for Pakatan to persuade independent-minded people like Jeffrey. Jeffrey said his party (State Reform Party) wants to contest all the 60 Sabah state seats and four to five Kadasan Dusun majority (parliamentary) seats.

Unknown said...

If the State Reform Party went ahead with Jeffrey’s plan, this would adversely affect seat allocations among opposition parties seeking one-to-one battles with the BN.

Unknown said...

The political scientist said the defections by two BN parliamentarians in Sabah recently would not give Pakatan any extra advantage.

“Anwar is trying to use Wilfred Bumburing and Lajim Ukin, but I don’t think their influence goes beyond Tuaran.”

Unknown said...

Najib needed at least 141 parliamentary seats, he added, to show that he could deliver better than former prime minister Abdullah Ahmad Badawi when he led Umno, which won only 140 seats in the 2008 general election.

Anonymous said...

Walaupun pelbahai tuduhan yang dilemparkan kepada Datuk Musa, namun beliau tetap tenang.

Anonymous said...

Parti Bersatu Sabah (PBS) information chief Datuk Johnny Mositun said the claim by Sabah Reform Movement (Angkatan Perubahan Sabah) president Datuk Seri Panglima Wilfred Bumburing that the KDM community would not support Barisan Nasional (BN) and that the 2008 political tsunami that hit Peninsular Malaysia had reached Sabah is sheer pre-election hype and unsubstantiated.

Anonymous said...

“He is saying that because he wants to create the impression that Barisan Nasional (BN) has lost the people’s support and undermine their confidence in the government. He is just repeating coffee-shop talk which is not substantiated by facts,” Mositun said.

Anonymous said...

Mositun said with political parties like PBS, UPKO, PBRS intact and firmly supporting the BN government, along with a number of the state’s largest KDM-based NGOs, Bumburing’s claim that the KDM were anti-BN was nothing more than fanciful thinking of his own.

Anonymous said...

He said the claim that the ‘political tsunami’ of 2008 had reached Sabah was another lie made up by the opposition. He said the situation in 2008 was very different from the prevailing situation toda

Anonymous said...

He pointed out that the issues that led to a substantial erosion of support for BN in the 2008 general election did not have much impact on Sabah or Sarawak which remain staunchly pro-BN.

Anonymous said...

“It is no different today. The feud between Anwar Ibrahim and Umno has negligible effect on Sabah politics. Local issues will determine how the people will vote in the next general election,” he said.

Anonymous said...

Mositun said Sabah had seen much progress and development under the BN administration because of the cordial state-federal relations which made it unlikely that Sabahans would opt for a political tsunami like what had happened in Peninsular Malaysia in 2008.

Anonymous said...

“That is most unlikely. The scenario under the able and effective leadership of PM Najib Tun Razak and CM Musa Aman has provided us with stability and unprecedented economic development. Our complaints too are being listened to attentively. The RCI has been set up to address the issue of illegal immigrants, more Sabahans are being appointed as departmental heads, and Petronas has started establishing downstream the oil and gas sector industries here. I don’t see any reason for Sabahans to want a ‘political tsunami’ here in Sabah, as Bumburing claims,” Mositun said.

Anonymous said...

Hence, it is important for Barisan Nasional (BN) to be returned as the Government in order to send a strong signal to the world that its transformation programmes towards Vision 2020 is the people's choice.

Anonymous said...

"Sabah is very important É it has potential to be a very well developed State under BN with the help of the Federal Government, we can make real progress and real change in Sabah," Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said, when opening the Liberal Democratic Party's (LDP) 23rd Congress at Four Points by Sheraton Hotel, Sunday.

Anonymous said...

"We have proven that what we promised we will fulfil," he said.

He said the State Government under Chief Minister Datuk Seri Musa Aman had been taking good care of Sabah, especially its pristine nature as shown with the cancellation of the proposed coal-fired power plant in Lahad Datu.

Anonymous said...

"When there is coal in Maliau Basin (former Minister) Lim Keng Yaik asked the Chief Minister whether you want monkey or money (gold) and Sabah people said we want monkeys to protect the environment," he said.

Anonymous said...

Najib paid tribute to former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad, who also attended the LDP congress opening, as the architect of the Vision 2020 goal of becoming a developed nation.

Anonymous said...

"As someone who has retired as Prime Minister he could have chosen to relax at home during a Sunday. Instead, he chose to come all the way from Kuala Lumpur to Sandakan just to attend.

Anonymous said...

"This is an example of a leader's sacrifice who cares and loves the Barisan Nasional.

Anonymous said...

Dr Mahathir realises so long as Barisan Nasional continue to be in power then our struggle can be continued.

Anonymous said...

"This is the best example for us, even though we don't have post due to not chosen by the party we still support the BN," he said.

"The architect of Vision 2020 is here and the implementer is here.

Anonymous said...


I have always said Tun you have the easier part you (just) announced and I am implementing it.

But Tun (Mahathir) is with me, so I have the spirit to do it," he said.

Anonymous said...

In reality, BN had become stronger than the opposition so long as the component parties remained united and cooperate with one another in the BN family, he said.

Anonymous said...

Chief Minister Datuk Seri Musa Aman urged the people in Sabah to continue working with the Government to ensure political stability, social and economic prosperity for mutual benefit.

Anonymous said...

"What is important is your support and cooperation will contribute toward the success of all the policies and programmes that we are currently implementing throughout the State for us and our future generation," he said.

Anonymous said...

Speaking at the opening of the Gaya Christmas Celebration 2012 at Lintasan Deasoka here Monday, Musa said Sabah was fortunate as the people from various religions and races could live in peace and harmony together.

Anonymous said...

"This has allowed us to celebrate every celebration with full of respect and tolerance. It is also one of the factors that made our State as the best model in the country where the people of multi-racial background and religion could live in peace and respect each other," he said in his speech delivered by Deputy Chief Minister Datuk Dr Yee Moh Chai.

Anonymous said...

In line with the celebration theme of "Pledge" this year, Musa called on the people to pledge to preserve and protect the peace and harmony that "we have been enjoying all this while."

Anonymous said...

"The fact is the peace and harmony that we are enjoying today is because we have a stable and sustainable government. We realise that if we do not have a crisp government we will never be able to enjoy social stability and progress," he said.

Anonymous said...

Nonetheless, he said achieving this was not an easy feat since it needed the cooperation and support from all leaders and the people.

Anonymous said...

He commended the organisers of the Gaya Christmas Celebration 2012 headed by Sabah Council of Churches President Bishop Datuk Albert Vun for successfully organising the event.

Anonymous said...

The federal Finance Ministry has approved an investment tax incentive package for the Sabah Development Corridor (SDC).

pika said...

setahu saya kes ini sudah pun selesai dan ditutup.

pika said...

namun, tidak hairan juga kalau kes ini masih dimainkan. kerana PRU sudah semakin hampir.

pika said...

bagi saya, lebih baik tumpukan perhatian pada isu pembangunan daripada mainkan isu yang sudah selesai.

pika said...

di Sabah BN memang mendapat sokongan yang kuat.

pika said...

apa pun, yang penting rakyat perlu bijak dalam menilai dan memilih.

Anonymous said...

The package will enable the Sabah Economic Development and Investment Authority (SEDIA) to further attract investors from abroad and other parts of the country to Sabah, hence promoting Sabah as an ideal location for doing business.

Anonymous said...

As the general elections loom near, it's high hunting season in Malaysia

Anonymous said...

From revival of the Altantuya's impalpable ghost, to recycling of the RM40 million mysterious UMNO money cum Musa Aman money and to the incomprehensible SDs of Bala, the oppositions seemed to be running out of construction materials.

Anonymous said...

Hong Kong’s anti-graft authority had written privately to Datuk Musa Aman last December to inform the Sabah chief minister that he was no longer under probe for corruption for a RM40 million donation to the state Umno chapter

Anonymous said...

In the December 22, 2012 letter, the Independent Commission Against Corruption (ICAC) explained to the long-serving state chief minister that it had started the probe after receiving a complaint against him, saying that this was required by Hong Kong’s laws on corruption.

Anonymous said...

But the agency said that upon completing investigations and filing a report with its Operations Review Committee (ORC), both the committee and the ICAC Commissioner had agreed not to take further investigative action “on the basis of the facts now known”.

Anonymous said...

The letter, which bore the ICAC’s letterhead, was signed off by principal investigator Tso Wai-Yan and was addressed solely to Musa at his office in Kota Kinabalu. No other individual was carbon copied on the document.

Anonymous said...

Sabah BN secretary Datuk Abdul Rahman Dahlan, who showed The Malaysian Insider a picture of the letter on his iPad, said the one-page correspondence could vindicate Musa and the ruling Umno against the firestorm of allegations from opposition leaders here of a major scandal cover-up ahead of the coming polls.

Anonymous said...

Many of Musa's enemies predicted his political demise at the March 2008 General Elections but in a surprising turn

Anonymous said...

Musa not only won his seat overwhelmingly but also delivered a landslide victory for the BN, without which the BN would have lost the Federal government.

Anonymous said...

Musa Aman was truly a meticulous person who placed great importance in the accuracy, accountability and effectiveness of every document, memo, speech and policy matter churned out by the Ministry of Finance.

Anonymous said...

Musa Aman put premium value on integrity, accountability and professionalism in every personnel of MoF and CM's office

Anonymous said...

SAMM ni terlalu perasaan lah bah pula...sebagai pihak anak muda sabah konon...bukan bagi pihak pembangkang kah?

Anonymous said...

dakwaan salah laku apa nya? siasatan sudah jelas menyatakan bahawa tiada elemen rasuah dibuktikan yang melibatkan musa aman...pandai2 saja ni SAMM buat penilaian...sudah diracuni oleh kenyataan2 publisiti rafizi ramli barangkali..

Anonymous said...

“Kami merujuk kepada kenyataan bersumpah (Ahli Parlimen Beaufort dan juga bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan) Datuk Seri Lajim Ukim pada 11 Disember lalu,” katanya dalam satu kenyataan.

kenyataan bersumpah lajim ni banyak percanggahan dengan kenyataan2 yang pernah dibuatnya sebelum ini...sebelum ini, lajim cakap tidak tahu apa2...boleh pula dia beri penerangan terperinci dalam kenyataan bersumpah nya itu...SAMM ni ikut cakap orang atau atas kesedaran sendiri?

Anonymous said...

“Ini berikutan pendedahan dari pelbagai sumber media bahawa anak Nazri, Nedim Nazri dan keluarganya mendapat manfaat melalui sebuah kenderaan mewah jenis Hummer hitam dengan nombor pendaftaran WNX 9776.

sumber media mana boleh percaya bulat2...video hummer rafizi tu pun dipersoalkan oleh wartawan kerana tiada pun menunjukkan bukti kelibat nazri atau mana2 ahli keluarganya..betul lah SAMM ni ikut telunjuk tangan ghaib..

Anonymous said...

Boby, jangan asyik ikut cakap pembangkang saja...kalau mahu menuduh biarlah dengan bukti2 yang jelas, sah dan benar...bukannya menurut sumber media lah, kenyataan bersumpah lah...lain kali sebelum membuat apa2 tindakan dan kenyataan, jangan anggap diri sebagai wakil bagi pihak anak muda sabah...jangan memalitkan masalah kepada orang lain...

Anonymous said...

Mustahil Lajim Ukin tidak tahu tentang isu ini sedangkan beliau seorang ahli politik yang telah memegang pelbagai jawatan kanan di dalam UMNO.

Anonymous said...

Beliau juga pernah memikul tanggungjawab sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah sehingga tahun 2004 dan telah menjadi wakil rakyat bagi beberapa kerusi Dewan Undangan Negeri dan Parlimen sejak 1994. Memang hairan kenapa Lajim boleh tidak tahu.

Anonymous said...

Lajim pernah telah dipilih sebagai ahli Majlis Tertinggi UMNO sejak tahun 2000. Sebagai ahli Majlis Tertinggi, sepatunya setiap hal ehwal dalam UMNO Lajim akan tahu.

Anonymous said...

Ini kerana, Majlis Tertinggi UMNO adalah badan pembuat keputusan yang tertinggi di dalam UMNO dan ahlinya bertanggungjawab terhadap segala keputusan UMNO, termasuklah hal ehwal kewangannya, sumbangan politik dikira sebagai hal ehwal kewangan juga.

Anonymous said...

Selain itu, Lajim juga dilantik dalam Badan Perhubungan UMNO Sabah yang bertanggungjawab terhadap segala keputusan UMNO di peringkat negeri, termasuklah hal ehwal kewangannya.

Anonymous said...

Sebagai seorang pemimpin yang memegang jawatan tinggi dalam parti UMNO, adalah sangat hairan kerana beliau boleh tidak tahu langsung tentang dermaan politik ini.

Anonymous said...

Lebih-lebih lagi jawatan Lajim terlibat dalam pengurusan hal ehwal kewangan UMNO.

Anonymous said...

Lajim telah berkata beliau dalam sepanjang penglibatan dan pengalaman beliaiu dalam pelbagai kedudukan kepimpinan dan pengurusan di dalam UMNO di peringkat pusat dan negeri, tidak tahu menahu tentang isu penerimaan sumbangan RM40 juta ini.

Anonymous said...

Aku rasa banyak percanggahan dalam akuan Lajim. Kenyataan beliau juga bercanggah dengan kenyataan Bumburing.

Anonymous said...

Ini menyebabkan aku sukar menerima alasan ini.

Anonymous said...

The contradiction of statement made by Lajim and Bumburing is rather fishy.

Anonymous said...

Some people just wouldn't give up even though the truth has already been revealed.

Anonymous said...

Statement that were made must have strong evidence to back it up or else it would be consider a false allegation.

Anonymous said...

ICAC is still in the process of deciding whether to reopen the case based on the new evidence given by Rafizi.

Anonymous said...

Opposition has been promising all sorts of unrealistic promises to the people. We must evaluate each of the party wisely.

Unknown said...

Jika dilihat kepada perhimpunan Bersih, rakyat boleh nilai dan lihat siapakah sebenarnya yang layak dinobatkan sebagai juara kepada politik samseng.

Unknown said...

Undang-undang sudah menjadi perkara kedua dan berlakunya kekacauan dan yang paling teruk perhimpunan Bersih terbaru melibatkan kerosakan kepada harta benda dan ada juga yang cerdera. Apakah ini tidak boleh dijadikan bukti kepada politik samseng, kata bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Seri Mohd Fairus Khairuddin.

Unknown said...

“Bagi saya yang benar tetap benar dan yang salah tetap salah. Setelah berada sekian lama dalam PKR, saya tahu segala-galanya dan mereka usah temberang dan beretorik dalam soal politik samseng ini.

“Dan jangan hanya sekadar main tunjuk dan pukul keliling dalam soal politik samseng ini. Saya tahu segala-galanya dan gerak-geri mereka sebenarnya telah menujukkan batang hidung yang sebenarnya. Tidak perlulah tuduh sebarangan… saya fikir kalau mereka ikhlas dan melihat serta menilai dengan mendalam, mereka tahu siapakah sebenarnya yang mengamalkan politik samseng ini,” -Datuk Seri Mohd Fairus Khairuddin.

Unknown said...

“Cuba kita perhatikan betul-betul…sejak kebelakangan ini bukankah budaya berkenaan seolah-olah makin subur dan inilah yang kita tidak mahu kerana ianya membawa kesan yang tidak baik untuk negara."- Datuk Seri Mohd Fairus Khairuddin.

Unknown said...

tindakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk meneruskan demonstrasi “Kempen Bebaskan Anwar 901″ di ibu negara pada 9 Jan dibuat kerana bagi parti itu suasana aman adalah satu “liabiliti” kepada mereka

Unknown said...

bagi PKR, suasana porak peranda dengan membangkitkan perasaan marah dan benci menerusi provokasi terhadap orang ramai, adalah keadaan yang membolehkan agenda peribadi individu tertentu terlaksana walaupun ini ditentang pelbagai pihak.

Unknown said...

pimpinan PKR perlu lebih bertanggungjawab dan menunjukkan contoh terbaik dengan menghormati proses undang-undang, bukannya mengajak rakyat menentang pihak berkuasa yang menjalankan undang-undang.

Unknown said...

Duta Besar Republik Rakyat China ke Malaysia, H.E Chai Xi beranggapan bahawa rakyat negara ini wajar berbangga dan berasa bertuah kerana memiliki kerajaan yang sangat prihatin terhadap permasalahan rakyat serta sentiasa memperbaiki pentadbiran melalui pelbagai program dan agenda terancang.

Unknown said...

“Sepanjang berada di negara ini saya dapat merasai kemesraan kerajaan dalam memberikan layanan kepada rakyat semua peringkat tanpa mengira bangsa atau agama biarpun negara ini adalah masyarakat yang pelbagai kaum,” - H.E Chai Xi

Unknown said...

“Sebelum ini saya pernah bertugas di beberapa negara luar termasuklah Bangladesh tetapi Malaysia adalah negara terbaik yang saya temui apatah lagi kerajaannya mempunyai perancangan, misi dan visi bukan saja untuk rakyatnya tetapi untuk melihat negara ini menjadi sebuah negara maju pada tahun 2020,” -- H.E Chai Xi

Unknown said...

Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS) mendesak Tan Sri Khalid Ibrahim untuk meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar sekiranya beliau tidak boleh dan mampu melunaskan janji-janji dalam manifesto pada Pilihan Raya Umum ke-12 yang lalu.

Unknown said...

Selepas Pilihan Raya Umum ke-12 hinggalah ke hari ini dapat dilihat bahawa pakatan pembangkang telah beralih padang dalam pentas permainan politiknya dengan menjadikan mahkamah sebagai ruang baru untuk mengaburi mata pengundi, kata penganalisis politik tempatan, Prof Datuk Abdul Halim Sidek.

Unknown said...

Berapa banyak lagi pembohongan dan kepincangan yang mahu ditelan oleh rakyat dengan lakonan dan sandiwara sedemikian sedangkan ini adalah satu lagi satu strategi desperado bagi mengelakkan rakyat mengikuti perkembangannya

mantera said...

Datuk Musa Aman membidas pihak pembangkang dan menggelar mereka bankrap politik kerana percubaan mendesak Hong Kong untuk membuka semula siasatan kes rasuah yang menurut beliau sudah dibersihkan.

mantera said...

Pembangkang tidak boleh menerima tindakan ICAC Hong Kong yang membersihkan Musa dalam kes RM 40 Juta sumbangan kepada Umno Sabah.

mantera said...

Musa mengatakan beliau tidak faham mengapa PKR tidak boleh menerima kebenaran.

mantera said...

pembangkang cuba lagi untuk menggunakan aduan untuk mendapat keuntungan politik.

mantera said...

ICAC menutup kes itu selepas SPRM menemui dalam siasatan bahawa wang ditangan Chia bertujuan untuk Umno Sabah dan bukan Musa.

mantera said...

dakwaan bahawa badan anti-rasuah Malaysia gagal untuk bekerjasama dengan rakan sejawatannya dari Hong Kong adalah “tidak benar”

mantera said...

Pembangkang melalui Rafizi Ramli sanggup ke Hong Kong untuk mengemukakan "bukti" rekayasa untuk mendesak badan pencegah rasuah Hong Kong itu membuka semula isu itu.

mantera said...

Rafizi Ramli, yang mengetuai misi pencarian fakta empat anggota parti disana berkata masih belum jelas apa ICAC akan lakukan dengan bukti-bukti baru tetapi melahirkan keyakinan kes itu mungkin akan dibuka semula.

mantera said...

Pembangkang dan atau seteru dalaman Musa Aman tidak mempunyai apa-apa cara untuk berdepan dengan Ketua Menteri Sabah itu.

mantera said...

sebab itu serangan yang bersifat peribadi terus dikayuh semata-mata untuk mengwujudkan persepsi negaif terhadap beliau.

mantera said...

Mereka tidak dapat menyerang Musa melalui perkembangan ekonomi negeri, pelaburan ekonomi, pembangunan mahupun kecekapan pengurusan kewangan negeri, kerana Musa telah menunjukkan kecemerlangannya.

mantera said...

cubaan menjatuhkan Musa dispeksifikasikan sebagai Musagate berhubung sumbangan individu tertentu terhadap Umno Sabah yang bernilai RM40 juta.

mantera said...

Sumbangan RM40 juta ini menjadi makluman umum apabila berlaku pilihanraya kecil Permatang Pauh pada tahun 2008.

mantera said...

Sebagai badan yang cukup terkenal dalam memerangi rasuah (ICAC) bertindak membuka Kertas Siasatan

mantera said...

pegawai penyisaat ICAC telah berada di Sabah lebih sebulan untuk menyiasat dakwaan itu.

mantera said...

Hasil daripada siasatan itu, SPRM dan ICAC mendapati tiada didapati hubungan antara Musa Aman dengan RM40 juta sepertimana dilaporkan.

mantera said...

sebaliknya wang RM40 juta itu adalah sumbangan politik individu yang tidak mahu dikenali kepada Umno Sabah.

mantera said...

keputusan SPRM dan ICAC itu tidak dapat dierima oleh pihak Pembangkang, sambil menuduh badan itu bias dalam keputusannya.

mantera said...

waktu ICAC Hong Kong menegaskan bahawa siasatan mereka tidak menemui sebarang penyelewengan atau money laundering sepertimana yang dituduh oleh PKR, Rafizi Ramli dan konco-konconya ke Hong Kong untuk memujuk agar kes tersebut dibuka semula.

mantera said...

Rafizi patut keluarkan kes penyelewengan dan rompakan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim sewaktu bergelar Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia berjumlah sebanyak RM3 bilion.

mantera said...

Ini jauh lebih besar dari tuduhan yang mereka buat terhadap Musa Aman mahupun Ketua Menteri Sarawak, Taib Mahmud.

mantera said...

Sebelum ini pembangkang banyak menyebelahi ICAC malah menggesa SPRM mencontohi tugas mereka dalam membanteras rasuah.

mantera said...

Tetapi kini apabila ICAC bersihkan Ketua Menteri Sabah, mengapa mereka tidak boleh terima?

Sanih Alias said...

Tidak pasti akan kebenaran dalam tuduhan tersebut.

Sanih Alias said...

Sedangkan isu ini sudah lama berlaku. Kenapa sekarang baru muncul dengan kononnya NGO yang berjuang untuk keadilan.,

Sanih Alias said...

Nampak sangat disini mereka ini cuba untuk menyokong Rafizi. Tapi sebenarnya tidak ada kebenaran pun dalam tuduhan tersebut.

Sanih Alias said...

Kalau kita lihat sendiri pun SPRM tidak akan membuka siastan kerana tidak ada bukti yang dapat dikuatkan untuk tuduhan tersebut.

Sanih Alias said...

Tambahan lagi isu ini telah selesai dahulu tapi cuba dibuka semula dan dikitar semula oleh PKR.

Sanih Alias said...

Ini semua cuma permainan politik dan bukannya NGO.

Sanih Alias said...

Rafizi sudah minta ICAC buka kes ini jadi kita tunggu saja.

Sanih Alias said...

kenapa? ICAC menolak pembukaan semula kertas siasatankah sampai menyuruh SPRM pula yang membukanya.

Sanih Alias said...

Tiba-tiba pula menyuruh SPRM membuka sebelum ini meminta ICAC yang buka kes ini. Macam ada yang tidak kena disini.

Sanih Alias said...

Nampak seperti PR semakin ketandusan isu sampai menyuruh NGO pula berdemo meminta SPRM buka kertas siasatan.

robert said...

memang sudah ketandusan isu..mungkin amaran dari ICAC telah memperlahankan aktiviti rafizi dan PKR dalam menghebohkan isu ini..namun taktik baru yang digunakan ialah dengan menggunakan NGO seperti SAMM sebagai mulut rafizi dan PKR untuk menghebohkan isu ini..

robert said...

seharusnya NGO bersikap neutral dan tidak ada kepentingan politik...SAMM seharusnya kembali ke pangkal jalan dan berhenti daripada menjadi kambing hitam rafizi dan PKR..

robert said...

kenyataan bersumpah lajim tidak boleh dipercayai sepenuhnya...seperti yang kita tahu, lajim kini adalah orang yang terdesak..orang yang terdesak sanggup lakukan apa saja untuk kepentingannya..

robert said...

rakyat seharusnya tidak terperangkap dalam permainan politik pembangkang..NGO juga tidak harus menjadi agen kepada pembangkang untuk memainkan isu ini..

robert said...

rakyat haruslah bijak untuk menilai mana yang sebenarnya bekerja untuk rakyat dan mana yang hanya mementingkan kepentingan politik semata-mata..

Anonymous said...

Totally absurd.

Anonymous said...

FYI Musa has never done that.

Anonymous said...

For the sake of people, he wont ever do that

Anonymous said...

Dia memperkecilkan kerajaan.

Anonymous said...

You are a coward.

Anonymous said...

What do they get by saying this?

Anonymous said...

Macam2 ragam la diorang ni.

Anonymous said...

Sekadar main cakap ja pa kes

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Saya, Abdul Dato ‘Murad Bin Khalid (No Kad Pengenalan 531215-08-5957), seorang warganegara Malaysia yang cukup umur dan menetap di No 104, Jalan Setiabakti 9, Bukit Damansara, 50490 Kuala Lumpur, dengan ini sesungguhnya dan seikhlasnya mengaku sebagai berikut: -

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

1. Pada 16 September 1999 saya telah didakwa kerana gagal untuk mendedahkan maklumat sebenar berkenaan saham Ben Harta Sdn Bhd (BHSB) dan 51 hartanah yang didakwa memberi manfaat kepada saya menurut seksyen 87 (2) (c) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (BAFIA).

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

2. Untuk melakukan keadilan kepada diri saya sendiri, saya mesti membuat akuan awam mengenai perkara-perkara tertentu yang berkaitan dengan pelbagai jawatan yang saya lakukan di Bank Negara Malaysia (BNM) untuk menunjukkan kepada orang ramai bahawa bebanan besar dan tekanan yang dipikul untuk jawatan-jawatan tersebut. Pernyataan awam ini juga bertujuan untuk memberikan perspektif yang betul kepada orang ramai tentang komplot bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim (“DSAI”) yang juga Menteri Kewangan dalam penglibatannya secara langsung dalam memberi arahan terhadap BNM.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

3. Sebagai salah satu daripada eksekutif tertinggi di BNM, Saya kebiasaannya termasuk di dalam kenalan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disukai – dan kemudiannya diamanahkan kepada saya untuk menjalankan beberapa arahan beliau, apa yang dipercayai oleh saya sekarang adalah untuk melanjutkan cita-cita politiknya. Dalam melaksanakan skim politiknya, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan saya untuk melaksanakan eksesais korporat tertentu yang memihak kepada kawan-kawan dan kroni-kroninya. Hutang-hutang kroni-kroni beliau telah dibersihkan / diselesaikan dengan menggunakan keuntungan daripada rundingan-rundingan menggunakan pengaruh BNM.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

4. Antara eksesais korporat yang paling ketara ialah pengambilalihan syarikat Sikap Power, pemegang konsesi Projek Kuasa Bebas (IPP) di Lumut, Perak. Konsesi itu telah dijual kepada MRCB atas arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan MRCB kemudian menyuntik ‘konsesi’itu ke dalam Malakof Berhad yang merupakan anak syarikat MRCB. Saya percaya bahawa keuntungan kira-kira RM50 juta daripada urus niaga ini dimasukkan ke salah satu dana politik DSAI.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

5. Seorang lelaki Cina bernama Tong Kooi Ong juga terlibat dengan ketara dalam meningkatkan bantuan kewangan untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tong Kooi Ong adalah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Phileo Allied Berhad yang disenaraikan di Papan Utama BSKL. Phileo Allied Bank juga adalah di bawah kawalan Tong Kooi Ong. Tong Kooi Ong menjadi kenalan Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui pengenalan saya dan mereka kemudiannya menjadi sangat rapat.

Tong Kooi Ong kemudiannya mendedahkan kepada saya bahawa sebagai balasan bantuan yang diberikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau telah menubuhkan satu “Akaun Induk” (Master Accounts) – yang di bawah kawalannya. Di mana sumbangan kewangan dibuat untuk kepentingan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Akaun Induk itu hasil yang diperolehi daripada pegangan saham dan bangunan. Pada satu peringkat Tong Kooi Ong membuka rahsia kepada saya bahawa Akaun Induk itu bernilai RM200 juta berdasarkan nilai saham dan bangunan yang diperolehi daripadanya.


KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

6. Saya percaya terdapat sekurang-kurangnya 20 Akaun Induk lain yang ditubuhkan untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim oleh pelbagai kroni-kroninya. Saya percaya bahawa jumlah dana dalam 20 Akaun Induk adalah lebih RM3 bilion. Modus operandi DSAI adalah pecah dan perintah serta setiap operator untuk setiap Akaun Induk tidak sedar tentang kewujudan Akaun Induk yang lain. Saya percaya kerajaan sedar tentang siapakah kroni-kroni ini.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

7. Setakat yang saya tahu dan melalui penglibatan saya sendiri, lebih daripada RM120 juta telah dibayar kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, kroninya dan organisasi yang digunakan untuk memajukan cita-cita politik beliau sendiri. Sebagai contoh ia dalam pengetahuan saya bahawa atas arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim dana daripada Akaun Induk dibayar kepada dirinya dan individu-individu pengikutnya serta organisasi-organisasi yang dikenali berkaitan atau berhubungan dengannya antara 1992 hingga 1997: -

(1) Dirinya sendiri (DSAI) – RM50 juta
(2) Dato ‘Abdullah Ahmad (PBB) – RM 5 Juta
(3) Dato Nasaruddin Jalil – RM10 Juta
(4) Asia Pasifik Dasar Centre (APPC) – RM 38 juta & Douglas H. Paal – (USD 10.0 Million)
(5) Institut Kajian Asas (IKD) – RM5 Juta
(6) Aliran & Dr. Chandra Muzaffar – RM5 Juta
(7) Abim – RM 5 Juta – Institut Pemikiran Islam Antarabangsa (IIIT) – RM 2 Juta
(8) Yayasan Islam yang berpangkalan di UK – RM 1 Juta
JUMLAH RM 121 Juta


KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

8. Saya juga diberitahu bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan Tong Kooi Ong untuk membayar Puan Shamsidar dan seorang lagi bernama Encik Rahman terhadap apa yang mereka lakukan. Puan Shamsidar adalah isteri Encik Azmin Ali, Setiausaha Sulit kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim. Secara meluas telah diketahui bahawa Puan Shamsidar dibayar lumayan dan disediakan dengan sebuah kereta dan pemandu serta pada kebanyakan masa dia tidak perlu untuk pergi ke tempat kerja.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

9. Saya mesti membuat pendedahan khas tentang sebuah Pertubuhan Amerika yang dipanggil Asia Pacific Policy Centre (APPC) yang diketuai oleh Douglas H. Paal, bekas Pengarah Kanan untuk Hal Ehwal Asia (1989 hingga 1993) Majlis Keselamatan Negara (NSC) Amerika Syarikat. Douglas H. Paal meninggalkan Majlis Keselamatan Negara untuk memulakan APPC pada tahun 1993 yang dibiayai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Saya bertanggungjawab untuk mengatur sumbangan sebanyak USD IO Million kepada APPC dan Douglas. H. Paal atas arahan Datuk Seri Anwar.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

10. APPC menganjurkan “Dialog Pasifik” iaitu satu persidangan di bawah naungan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Dialog Pasifik Pertama diadakan di Pulau Pinang pada November 1994. Dialog Pasifik Kedua telah diadakan pada bulan Januari 1996, Dialog Pasifik Ketiga pada bulan November 1996 dan Dialog Pasifik Keempat pada bulan Januari 1998. Sepatutnya akan dibuat Dialog Pasifik Kelima yang dirancang pada bulan Disember 1998 tetapi telah dibatalkan kerana penaung persidangan itu tidak lagi menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia. Semua persidangan Dialog Pasifik telah diadakan di Malaysia kerana Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah sumber utama pembiayaan untuk APPC.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

11. Dalam apa yang saya percaya seperti yang dianggap sebagai pengkhianatan kepercayaan orang ramai, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga menegaskan bahawa APPC harus menguruskan rizab BNM sebanyak RM50 Bilion dan dana KWSP sebagai balasan untuk perkhidmatan yang telah diberikan. Alternatif yuran besar sebanyak USD 3 Juta akan dibayar setiap tahun kepada APPC untuk kos menjalankan Pusat di Washington. Nasib baik ini arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk APPC menguruskan dana di atas tidak dapat dikuatkuasakan.

Apa yang saya telah saya nyatakan di atas tanpa keraguan membuktikan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim sememangnya seorang pemimpin yang tidak bertanggungjawab yang bersedia mengorbankan tabung-tabung negara untuk faedah cita-cita politik dengan bantuan elemen-elemen asing.


KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

12. Saya juga telah diarahkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Menteri Kewangan untuk membantu orang yang berikut untuk membersihkan hutang mereka seperti yang dinyatakan di bawah: -

(a) Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan saya untuk membantu menyelesaikan hutang Tan Sri Abdullah Ahmad (sekarang Wakil Tetap ke PBB) dengan Bank Bumiputra tentang hutang lebih daripada 10 Juta.

(b) Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan saya untuk membantu menyelesaikan hutang Puan Marina Yusof dengan bank-bank tempatan yang berjumlah lebih daripada RM20 juta.

(c) Sebuah syarikat berpengkalan di Pulau Pinang Mercury Securities berhutang dengan MUI Bank lebih daripada RM l0 juta yang dicagar dengan caj tanah pihak ketiga. Saya kemudiannya membantu mengatur pejualan tanah kepada Matang Emas Sdn.

(d) Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan saya untuk membantu Kumpulan Dato ‘Nazri Abdullah untuk mengambil alih Kumpulan NST daripada Renong. Saya meminta bantuan dari Kumpulan Hong Leong untuk menstrukturkan urus niaga itu.

(e) Saya telah diarahkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membantu Encik Faiz Abdullah ( penulis hantu Datuk Seri Anwar Ibrahim), bersama-sama dengan Seow Lun Hoo dari Hong Leong untuk membeli Kewangan Usaha Bersatu Berhad (KUBB), kemudian dimiliki oleh Berhad ldris Hidraulik.


KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

13. Penglibatan saya dengan Tong Kooi Ong dan Akaun Induk dalam melaksanakan arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim telah meletakkan saya dalam masalah undang-undang. Pada 16 September 1999 saya didakwa kerana gagal untuk mendedahkan maklumat sebenar tentang pemilikan saham-saham Ben Harta Sdn Bhd dan 51 hartanah yang diwujudkan untuk faedah saya yang berjumlah RM23.9 juta.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

14. Saya mesti menyatakan bahawa saya tidak pernah tahu tentang kewujudan kedua-dua individu yang kononnya menjadi pemegang saham Ben Harta Sdn Bhd iaitu Gan Hong Sin @ Lan Hong Sing dan Gan Sor Ting. Tong Kooi Ong telah menunjukkan kepada saya bahawa syarikat ini memegang hartanah dan saham sebagai sebahagian daripada skim untuk mengumpul dana untuk Datuk Seri Anwar.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

15. Saya amat percaya bahawa maklumat yang salah telah diberikan kepada pihak berkuasa untuk mengaitkan saya dengan Ben Harta Sdn Bhd. Saya menuding jari kepada Tong Kooi Ong dan dua pemegang saham Ben Harta. Mereka telah mensabitkan saya untuk menyelamatkan diri mereka sendiri.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

16. Selain dari hartanah yang dipegang di bawah Ben Harta Sdn Bhd, saya juga tahu bahawa beberapa harta telah dibeli untuk pelaburan dan Akaun Induk dan untuk kegunaan masa depan peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim. Lokasi harta-harta ini terletak di sekitar Kuala Lumpur yang bernilai kira-kira RM15 juta.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

Jujai said...

RM40 juta sudah siasat, RM3 bilion Anwar bila lagi?

RM3 BILION JAUH LEBIH TINGGI NILAINYA DARI RM40 JUTA.. AKUAN BERSUMPAH ABDUL MURAD LEBIH SARAT DENGAN FAKTA BERBANDING DENGAN AKUAN BERSUMPAH LAJIM UKIN

Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid

17. Berkenaan dengan polisi kerosakan yang diguna pakai oleh BNM berikutan kemelesetan ekonomi pada Julai 1997, saya secara mutlak, menyatakan bahawa saya telah menentang kuat terhadap polisi-polisi ini. Saya menentang polisi ‘Had Pinjaman Dibenar’(Legal Lending Limit), pengurangan NPL (pinjaman tidak berbayar) daripada 6 bulan hingga 3 bulan, ‘Pengecutan Kredit (Credit Crunch) diperkenalkan pada Oktober 1997 dan ‘Kadar Faedah Tinggi ‘ (Higher Rate of Interest). Semua polisi-polisi ini telah disahkan dan diterima pakai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

KENAPA SAMM TIDAK BUAT SLOGAN "TANGKAP ANWAR, SELAMATKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA"..???

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 261   Newer› Newest»