DAKWA TIAN: Najib terdesak, takut hilang Sabah, pemimpin PR lain juga bakal jadi mangsa

Written by  Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle

VIDEO DIPAPARKAN Ahli Parlimen Batu Tian Chua mengaku tidak bersalah terhadap tuduhan menghasut yang dikenakan terhadapnya oleh kerajaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana didakwa mengaitkan parti pemerintah Umno kepada pencerobohan Lahad Datu.
"Ini adalah dakwaan yang bermotifkan politik dan saya akan membersihkan nama saya melalui undang-undang," kata Tian semasa beliau membuat pengakuannya.
Peguamnya, Latheefa Koya dan N Surendran, tegas dalam pembelaan mereka. Menyebut dakwaan sebagai penyalahgunaan kuasa dan proses keadilan, mereka mengecam pentadbiran Najib kerana lebih mementingkan Umno dari kerajaan.
"Kenapa menggunakan Akta Hasutan? Akta Hasutan digunakan terhadap orang-orang yang cuba untuk menjejaskan kestabilan kerajaan. Umno adalah sebuah parti politik. Ia memang penyalahgunaan undang-undang. Ini jelas bermotifkan politik. ia adalah satu helah kotor dan Umno sudah menjadi penjahat, "N Surendran memberitahu pemberita setelah keluar dari bilik mahkamah.
"Tian (kononnya) berkata Umno telah bersandiwara. Jadi mengapa Peguam Negara membawa pertuduhan terhadap Tian Chua kerana mengkritik Umno? Apakah maksud semua ini? Ini bermakna jika pembangkang mengkritik kerajaan, mereka akan mengheret kita ke mahkamah dan mahkamah akan melabel kami sebagai penjenayah. Kami amat marah dengan pertuduhan ini. Apakah jenis demokrasi ini? "


Kes Lahad Datu alasan untuk dakwa pembangkang menjelang PRU ke-13
Surendran dan Latheefa, yang juga ahli senior PKR, memberi amaran bahawa lebih banyak pemimpin pembangkang akan didakwa tidak lama lagi termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, ketua de facto Pakatan Rakyat. Media Umno telah menghasut bahawa Anwarlah dalang pencerobohan Lahad Datu, yang telah terbukti menjadi bencana politik bagi sebelum Najib bersedia untuk mengadakan pilihan raya umum ke-13 di negara ini.
Akibat berada dalam tekanan yang hebat dan dalam percubaan untuk menangkis dakwaan bahawa dia tersilap percaturan dalam usaha mengusir kira-kira 200 orang lelaki bersenjata dari Sulu, terdapat kebimbangan bahawa Najib kini cuba untuk menyalahkan Pembangkang dengan taktik ‘apa jua cara sekalipun’ seperti Hasutan dakwaan hasutan terhadap Tian pagi ini.
"Beberapa orang pemimpin pembangkang seperti (timbalan presiden PKR), Azmin Ali, (Ahli Parlimen DAP Puchong) Gobind Singh sedang disoal dan kami menjangkakan lebih ramai lagi akan disoal siasat. Media dan pemimpin Umno serang, Attorney-General dan polis kutuk. jadi mereka bekerja bersama-sama," kata Surendran.
" Masih terdapat serangan berterusan terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kami menjangka mereka juga akan cuba mengambil tindakan di sana walaupun tidak ada asas bagi pembohongan dan fitnah terhadap Ketua Pembangkang berkenaan pencerobohan Lahad Datu yang merupakan isu keselamatan negara. Kerajaan Umno sedang mempolitikkan isu ini dengan menjadikan pemimpin pembangkang sebagai sasaran."
Najib terdesak guna Tian untuk manipulasi orang Melayu
Ikat jamin telah ditetapkan pada RM5,000-00. Pasukan undang-undang Tian akan memohon kepada Mahkamah Tinggi untuk membatalkan dakwaan ini.
Diapit oleh penyokong, peguam dan rakan-rakan dari parti PKR, Tian turut membidas pihak berkuasa kerana membulinya, dan turut menegaskan tiada asas bagi tuduhan itu. Kes dijangka bermula pada pukul 9 pagi di Kompleks Mahkamah Jalan Duta, tetapi bermula hanya sekitar 11:30 pagi.
"Ia nampak seperti mereka tidak pasti apa yang perlu dilakukan," Tian memberitahu Malaysia Chronicle apabila dia diiringi masuk ke dalam mahkamah.
Sementara itu, ramai pemimpin dan penyokong PKR dan PR berkumpul untuk menunjukkan sokongan kepada Tian yang berusia 50 tahun itu. Ketua Bahagian Disiplin PKR, Tan Kee Kwong, Ketua Bahagian Johor, Chua Jui Meng, Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo, Ahli Parlimen Selayang William Leong adalah antara mereka yang bersama dengan penyokong Tian serta media, yang memenuhi mahkamah yang kecil.
Mereka hanya dibenarkan berdiri dan ramai dihalang dari masuk.
"Beliau telah didakwa di bawah Akta Hasutan yang telah dijanjikan oleh Najib untuk dihapuskan. Ada sesuatu yang tidak betul. Jelas Najib begitu terdesak dengan keadaan di Sabah. Menurut analisa pensyarah UiTM Arnold Puyok, 14 kerusi Cina dan KDM akan dimenangi oleh Pakatan Rakyat ditambah lagi dengan 2 yang telah berpaling iaitu Wilfrid Bumburing (MP Tuaran) dan Lajim Ukin (Ahli Parlimen Beaufort)," Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.
"Itu akan menjadikannya 16 daripada 25 asal dan ini bermakna Najib sudah terdesak. Umno juga terdesak Mereka perlu melakukan apa sahaja -. Dengan licik atau apa jua - untuk memanipulasi keadaan, untuk memanipulasi minda Melayu- orang Islam, tetapi tuduhan itu sendiri tidak akan masuk akal.

Balas dendam kerana BN Sabah membelot?
Tian yang berusia 50 tahun memainkan peranan penting dalam membuka laluan bagi Bumburing dan Lajim untuk meninggalkan BN. Beliau merupakan ketua perunding antara 2 lelaki dan gabungan Pakatan Rakyat.
Apabila Bumburing dan Lajim telah berpaling, ia mewujudkan satu lubang besar dalam BN Sabah, dan ditambah pula dengan kejutan selepas kegagalan Najib dalam menangani operasi di Lahad Datu, Umno sudah pasti akan kehilangan negeri penting itu, yang ironinya pernah digelar Najib sebagai "simpanan tetap" BN bagi undi.
Tempoh pertama sebagai ahli parlimen, Tian merupakan seorang sangat mesra dan popular dengan dikalangan rakyat. Beliau amat mudah dikenali di jalanan dan mereka biasanya akan tergesa-gesa untuk berjabat tangan atau mengambil gambar dengannya. Nama penuh beliau adalah Chua Tian Chang dan dia berasal dari Melaka, anak sulung dari 4 orang adik-beradik, anak kepada seorang peniaga beras dan guru sekolah Cina Hakka.
Dakwaan
Tian dituduh menghubungkan penembakan dua anggota polis semasa serbuan 1 Mac ke atas pengganas Sulu kepada Umno. Komen beliau yang dilaporkan di dalam portal Keadilan Daily mendakwa bahawa kejadian tembak-menembak di Kampung Tanduo adalah konspirasi Umno untuk mengalihkan perhatian rakyat dan menakutkan mereka.
Tian - yang teguh mempertahankan komennya - telah menjelaskan bahawa kenyataannya tidak ada kaitan dengan kejadian itu. Menurut beliau, apabila laporan KeadilanDaily diterbitkan, pihak berkuasa masih belum mengesahkan serbuan atau kematian.
Tian juga berkata, maksud "konspirasi" merujuk kepada perbincangan yang telah digembar-gemburkan sekurang-kurangnya 3 minggu sebelum serbuan merujuk kepada Najib yang sengaja melambatkan resolusi pencerobohan kerana dia mahu mengambil kesempatan ke atas isu itu untuk menakut-nakutkan pengundi Sabah untuk menyokong BN pada pilihan raya umum ke-13.
Editor Keadilan daily dan wartawan telah menyokong dakwaan Tian dalam satu kenyataan baru-baru ini yang telah diberikan kepada polis.
Selain dari menghubungkan Umno dengan konspirasi, Tian juga dituduh oleh blogger Umno sebagai berkata pada ceramah atau perhimpunan politik di Puchong bahawa polis itu telah "mati katak".
Komen yang dianggap sebagai tidak sensitif dan menghormati pengorbanan yang dibuat oleh polis yang terbunuh dalam menjalankan tugas. Tian telah sekali lagi menafikan tuduhan itu, menunjukkan bukti bahawa dia semasa itu berada di Johor mengambil bahagian dalam acara mengumpul dana pada masa dia didakwa oleh blogger Umno mengutarakan komen "mati Katak" itu.

Malaysia Chronicle

No comments: