Kenapa presiden jawatankuasa R Nadarajah hanya jemput Najib ke kuil Batu Caves dan bukan Anwar Ibrahim?

Motif politik: PKR bantah lawatan Najib ke Batu Caves
Lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke kompleks kuil Batu Caves kuil bersempena sambutan Thaipusam minggu depan hanya bermotifkan politik, dakwa ahli-ahli PKR.

NONESehubungan itu, ketua penerangan PKR Kepong PKR, MS Arjunan dan ketua pemuda cawangan itu A Kalaimughilan membuat laporan polis pada hari Rabu lalu sebagai membantah lawatan tahunan Najib ke kuil itu yang dijadualkan pada 7 Feb ini.

Minggu lalu, jawatankuasa kuil Sri Subramaniam Swami Devasthanam Sungai Petani membuat laporan polis membantah kehadiran Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada mengunjungi kuil berkenaan kerana bimbang ia mungkin mencetuskan insiden yang tidak diingini.

Jika Najib berdegil untuk datang, Arjunan dan Kalaimughilan berkata mereka akan mengumpulkan sekurang-kurangnya 100 orang bagi membuat bantahan.

Najib adalah a perdana menteri kedua yang melawat kuil Sri Subramaniam di Batu Caves semasa Thaipusam. Sebelum ini, hanya ayahandanya Tun Abdul Razak Hussein yang berbuat demikian.

thaipusam mb khalid visit 290110 01"Jelas Najib tahu bahawa BN parti itu tidak akan dapat sokongan daripada kalangan kaum India," kata Kalaimughilan dalam satu kenyataan.

Beliau juga membidas presiden jawatankuasa kuil itu, R Nadarajah yang mendakwa bahawa sambutan Thaipusam perlu "bebas dari politik".

"Pihak pengurusan juga perlu bertindak dengan adil dan berkecuali, tidak menyebelahi mana-mana pihak, jika mereka jemput Najib, mereka juga perlu jemput Anwar Ibrahim tanpa sebarang motif politik," katanya.

Beliau menambah bahawa lawatan Najib juga akan menjadi menggangu acara keagamaan penganut Hindu kerana langkah keselamatan akan diperketatkan dengan kehadiran perdana menteri itu

No comments: