Adakah Pembaca Utusan Malaysia juga merupakan golongan anak haram?

Usah layan kerenah Hindraf, hentikan pendekatan lembut — Utusan Malaysia

MAY 20 — Kata dua kepada kerajaan? Bunyinya memang lucu, apatah lagi jika amaran itu dibuat oleh sebuah pertubuhan haram. Namun itulah lagak Hindraf ketika ini. Semakin dibiarkan, ia semakin besar kepala. Malah ia merasakan semakin mendapat sokongan.

Ketika pelbagai pihak memerah otak untuk mencari jalan menyemarakkan kembali perpaduan antara kaum, pertubuhan itu sekali lagi cuba tampil sebagai perosak.

Hindraf merasakan mereka hebat. Padahal mereka sebenarnya "entah siapa-siapa". Ia diketahui umum sebagai pertubuhan haram yang cuba menjadi “wira” kepada penduduk India. Namun percaturan mereka ternyata silap kerana “memperjuangkan” elemen yang boleh mencetuskan keresahan kaum.

Kata dua yang diberikan kepada kerajaan untuk menarik balik arahan kepada P. Uthayakumar menunjukkan keangkuhan pertubuhan itu. "Amaran" tersebut membuktikan Hindraf merasakan mereka hebat.

Namun sejauh mana “kehebatan” mereka? Adakah mereka mampu mengatasi undang-undang? Adakah kerajaan akan membiarkan mereka merosakkan keharmonian negara?

Jawapannya sudah pasti tidak! Majoriti rakyat juga menolak pertubuhan itu. Termasuklah juga majoriti kaum India yang cuba “diwakili” oleh Hindraf. Lagi-lagi Hindraf! Rakyat sudah bosan dengan kerenahnya.

Dan kelmarin, ungkapan "siapa dia nak bagi-bagi amaran?" yang dilontarkan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan memang amat tepat untuk pertubuhan itu. Sesuai dengan ungkapan tersebut, kerajaan dan pihak polis mesti bertindak tegas dan pantas. Pengaruh Hindraf — sekiranya ada — perlu dibendung segera.

Mesej lebih jelas perlu diberikan kepada golongan yang tidak tahu "berterima kasih" itu.

Namun yang paling penting, jangan sesekali mengikut rentak pertubuhan itu. Usah dilayan kerenah mereka.

Jangan lagi guna pendekatan berlembut. Usah lagi beri amaran. Ia sudah acap kali dilakukan. Namun amaran-amaran itu tidak pernah berbekas di hati para pemimpin dan ahli pergerakan haram tersebut.

Jadi, kini adalah masa untuk bertindak. Jika mereka melanggar peraturan, kenakan tindakan tegas. Jangan lagi wujud elemen tolak-ansur. Masa untuk itu rasanya sudah berakhir. Apa lagi kompromi yang boleh ditawarkan kepada golongan yang sanggup memberi kata dua kepada kerajaan?

Sampai bila kerajaan perlu melayan desakan yang diiringi ugutan? Seandainya semua desakan perlu dilayan, bilakah agenda untuk rakyat majoriti boleh dijayakan?

Sudah tiba masanya untuk memberi pengajaran kepada Hindraf. Hentikan kerenah buruk mereka.

Jika tahanan ISA adalah jawapannya. Lakukan sahaja. Jangan dikira bantahan mereka yang tidak mahukan ISA. Keselamatan rakyat mesti menjadi keutamaan.

Sekiranya negara huru-hara, kerajaan dan pihak polis yang bakal dipersalahkan. Maka, sebelum "nasi menjadi bubur", bertindaklah segera. Jangan tunduk kepada Hindraf.

Utusan Malaysia
20/05/09
KOMEN: Penulis ini adalah sekadar penulis pariah dan baruah kerana tidak boleh membezakan Penduduk India dan penduduk Malaysia.

UTUSAN UMNO EXTREMEMIST, di tubuh untuk menakutkan kaum bukan Melayu supaya mengikut arahan UMNO kerana merka tahu inilah cara yang paling baik untk mendapat sokongan orang melayu.

Tetapi mereka mengendahkan Negara Malaysia berbilang kaum dan bila kita selalu menguna taktik menyokong Kaum Melayu atau menyifatkan Ketuanan Melayu; apa yang berlaku seberikutnya adlah penubuhan Hindraf.

Mengapa? Kerana orang India telah diketepikan kecuali Orang India Barisan Nasional.

Ini adalah kerja-kerja UMNO yang sangat di keji tetapi mereka tisak kesah tentang negara atau perkauman - hanya tentang kuasa mereka sendiri!

Kalau negara huru-hara memang tak patut salahkan polis. Salahkan UMNO. Dah haram jadah pun boleh hidup balik.

Yang lucunya ialah perihal UMNO. Minta maaf, nama sebenarnya ialah UMNO Baru. Pertubuhan hamjadah UMNO nak menyampaikan komen anti-Hindraf, satu lagi pertubuhan yang haram.

1 comment:

Anonymous said...

General public should decide the fate of this racist bastards!

Pembaca dengan ini patut mengharamkan utusan Malaysia sama sekali dan mengajar pemilik surat khabar tersebut untuk menghormati perasaan semua rakyat negara ini!