Menjelang perhimpunan Ahad, polis Nazi Malaysia menolak untuk memberikan info apapun kepada isteri Selva's

Kes Selva - Hisham tidak akan melakukan apapun, atau ambil tindakan terhadap IGP Ismail Omar

Peguam bertindak untuk isteri K Selvachandran, seorang saksi mata pemukulan polisi yang mengakibatkan kematian seorang suspek adalah menekan butang panik kerana setelah 4 hari, polis masih menolak untuk memberitahu di mana dia telah dibawa ke.

"Hal ini terlihat dan terdengar seperti sebuah penculikan. Kami menuntut polis menghentikan tindakan menyalahi undang-undang ini dan melepaskan K Selvachandran segera, "kata juru bicara Peguam Liberty Latheefa Koya Malaysia Chronicle.

Para Selva berusia 30 tahun menjadi saksi kunci dalam pemeriksaan R Gunasegaran, yang meninggal saat dalam tahanan polis. Dalam sebuah keputusan yang telah menimbulkan kemarahan awam, Pemeriksa kembali suatu keputusan terbuka pada hari Isnin walaupun Selva dan tiga orang lain telah melihat seorang pegawai polis memukul Guna pengsan.

Balas dendam dan penyiksaan ketakutan

ahli keluarga Selva's percaya bahawa itu adalah dari balas dendam bahawa polis pergi mencari malam itu sama kerana tertiup peluit pada mereka.

Latheefa - penculikan
Jadi kesal adalah polis dengan Selva bahawa mereka memukulinya di depan anak-anaknya dan cuba untuk memaksa isterinya S Saraswathy untuk menciumnya sebelum menyeretnya ke van mereka. Pada saat itu, itu mengetahui bahawa seorang Ketua Inspektor Suresh telah mengambil Selva ke markas polis di Kuala Lumpur.

Tetapi polis menolak untuk mengesahkan atau memberi maklumat kepada Saraswathy. Polis mengatakan sumber Pejabat Siasatan adalah salah satu Ketua Inspektor Sazali tetapi sampai masa tekan, peguam Saraswathy itu belum mampu untuk berhubungan dengan dia.

"Kami belum boleh mendapatkan maklumat dari keberadaannya sama sekali. Memandangkan mood polis dan perlakuan kasar mereka kepadanya, keluarga berhak untuk takut bahawa ia akan diseksa oleh polis sekarang bahawa mereka telah menyeretnya kembali ke mengembalikan ke penjara, "kata N Surendran, peguam untuk isteri Selva's, Malaysia Chronicle .

Hisham tidak mahu terlibat, bagaimana dengan IGP?

Kelima personel polis Selva pada Isnin malam 'diculik' yang telah mengatakan isterinya mereka akan menahannya selama 60 hari.

Surendran
Namun menurut hak asasi manusia NGO, SUARAM, polis tidak boleh menahan seseorang selama lebih daripada 24 jam tanpa perintah penahanan kecuali mengembalikan ke penjara di bawah Internal Security Act, Kecemasan Ordonansi Ubat-ubatan Berbahaya atau undang-undang.

Sementara itu, meskipun melakukan polis sangat dipertanyakan, Rumah Menteri Hishammuddin Hussein menolak untuk terlibat.

"Saya kenal dengan kes tersebut tetapi kemudian orang akan mengatakan bahawa saya mencampuri tindakan polis. Gunakan media center untuk butiran. Polis yang melakukan siasatan, sehingga bertanya kepada mereka, "kata Hishammuddin, saat dimintai tanggapannya pada hari Rabu.

Bahkan dengan menteri menutup pintu pada keluarga Selvachandran, tidak akan ada jalan sedikit tetapi untuk Malaysia untuk rally dan protes pada perilaku mengejutkan polis, kata SUARAM.

Bersama dengan Peguam untuk Liberty, NGO akan mengajukan nota protes kepada Inspektor Jeneral Polis jam 10 pagi di markas polis di Bukit Aman, Kuala Lumpur.

Hal ini mendesak Malaysia untuk menunjukkan hingga menyatakan solidaritas untuk Selva dan keluarganya.

30/10/10

No comments: