Umno tahu tentang rasuah tapi tahukah mereka tentang Islam

Secara jujur, UMNO tidak bersungguh-sungguh mempertahankan atau memuliakan Islam sebagai landasan untuk membina satu bangsa Melayu yang kuat dan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Orang Melayu hari ini melihat UMNO sinonim dengan sebuah parti politik yang korup. Sikap sambil lewa kerajaan pimpinan UMNO setakat ini pada semua bentuk sogokan dan rasuah di negara ini telah menghakis sokongan orang Melayu kepada UMNO.
Pada hari ini orang Melayu lebih tahu dan mereka menyedari akan amalan rasuah yang tidak terkawal di dalam parti UMNO, pentadbiran dan sektor sosial dan ekonomi - telah berlaku terlalu lama dan momentum mula menjadi lebih teruk dari sejak awal tahun lapan puluhan.
Budaya burukitu kini telah menjadi satu cara politik dan tadbir urus jenama UMNO walaupun mengakui kepada orang Melayu bahawa mereka "mempertahankan" Islam. Merekabegitu taksub di kalangan sehingga berdakwah kepada orang Melayu diluar bandar bahawa bukan Islam adalah satu "ancaman" kepada orang Islam.
Tetapi orang Melayu secara umumnya sedar bahawa cara ini hanyalah khayalan yang sengaja dicipta oleh UMNO untuk menipu orang Melayu luar bandar bagi meraih undi.

Banyak amalan rasuah berlaku
Orang Melayu lebih bimbang yang sogokan dan rasuah bercanggah dengan tuntutan agama yang ‘dipertahankan’ UMNO. Malah, kitab-kitab agama utama secara terang-terangan mengutuk perbuatan rasuah.
Di dalam Al-Quran menyebut: "Dan wahai kaumku Beri sukatan dan timbangan dengan adil dan tidak jangalah mengurangkan perkara-perkara yang menjadi hak kepada rakyat, dan jangan melakukan kerosakan di muka bumi, dan menyebabkan rasuah (11:85).
Bukan Al-Quran sahaja yang menyebuttentang rasuah tetapi isudari aspek sosial, politik, ekonomi dan agama tingkah laku manusia dan kelakuan. Alkitab (Injil) juga mempunyai banyak rujukan tentang rasuah, dan di antara adalah:
"Sebagai hamba rasuah mereka bahkan tidak akan memanggil idea rasuah, tabiat dan tindakan mereka sebagai jahat dan akhirnya akan binasa dengan rasuah mereka sendiri dalam kebejatan dan perhambaan (2.Peter 2-19)
Rig-Veda (1-104-3) juga merujuk kepada rasuah sebagai "penyalahgunaan dana awam, mengambil rasuah dari wang milik negeri dan amanah dan apabila tindakan individu telah pengurangan hasil negeri atau hasil institusi di mana dia adalah seorang pemegang amanah."
Sememangnya, Islam - agama dimana penganutnya adalah orang Melayu - menggalakkan moral yang tinggi dan mengutuk sogokan dan rasuah untuk manfaat manusia. Tambahan pula, ajaran Islam mewajibkan semua umat Islam mempertahankan keadilan dan amal yang baik dan menentang rasuah penyalahgunaan kuasa. Islam pada dasarnya menyokong keadilan sosial kepada semua dan mengutuk individu yang apabila diberi peranan untuk mentadbir, menyalahgunakan hak mereka dan mengakibatkankesengsaraan rakyat jelata.

Menggunakan Islam hanya untuk tujuan politik
UMNO tidak akan berhenti melaungkan kepada orang Melayu yang miskin bahawa mereka adalah satu-satunya "perisai" yang boleh mempertahankan Islam di negara ini apabila realitinya mereka terbabit dalam rasuah - hawa nafsu yang ternyata dilarang di dalam al-Quran. Orang Melayu jarang mendengar tokoh agama Umnobercakap perihal sogokan dan rasuah atau memberi kaunseling yang konstruktif kepada pemimpin UMNO dan kroni yang terlibat dalam kebejatan ini. Mereka lebih gemar memuji UMNO walaupun hati nurani mereka memberitahu mereka bahawa ia adalah salah untuk berdiam diri dalam menghadapi sesuatu yang tidak bermoral.
UMNO dan penyokongnya tidak boleh menyatakan diri merekasebagai pembela Islam jika sogokan dan rasuah dilepas pandang begitu sahaja dan menjadi sebahagian dari sistem politik. UMNO dapat dilihat menggunakan Islam untuk mencapai matlamat politik mereka. Mereka telah gagal untuk mengekang rasuah dan hanya memeranginya dari segi retorik semata-mata dan menggunakan Islam hanya untuk memperdayakan orang Melayu yang kurang berpelajaran dan miskin untuk menjadikan mereka setia kepada mereka. Ini adalah feudalisme yang digunakan untuk kepentingan diri.
Bagaimanapun, majoriti Melayu yang berpendidikan dan yang benar berpegang pada agama menyedari hakikat bahawa dalam ketiadaan kesedaran tentang Pencipta dan nilai-nilai moral, ia akan menjadi liabiliti kepada negara dan rakyat dalam jangka masa panjang. Mereka bimbang bahawa sogokan dan rasuah jika tidak dihapuskan akan memusnahkan negara dan membuatkan ia muflis.

Cakap-cakap kosong sahaja
Kerana Malaysia telah diisytiharkan sebagai "negara Islam" oleh UMNO,secara hak, mereka perlu dilihat sebagai pembela ideal Islam dengan menjadi model contoh kepada masyarakat. Malangnya, ia tidak. PAS atau pembangkang dihentam kerana kelemahan dan kekurangan UMNO yang tidak pendekatan untuk membuktikan bahawa mereka lebih Islam daripada pihak-pihak lain yang didominasi politik Melayu di negara ini. Orang Melayu boleh diwakili oleh PAS atau PKR dalam ketiadaan UMNO.
Apabila UMNO mempunyai keberanian politik untuk menjadi lebih Islam kerana mereka mempunyai kuasa dalam urus tadbir negara, mereka tidak serius keranakepentingan diri lebih utama. UMNO telah terkenal kerana retoriknya mengenai Islam - hanya di bibir sahaja untuk mencurangi dan memenangi undi Melayu. Kebenarannya adalah UMNO telah acuh tak acuh perihal rasuah menyebabkan ia merayap ke semua lapisan masyarakat sejak 55 tahun yang lalu.
Malaysia di bawah UMNO mempunyai indeks rasuah di tahap yang serius. UMNO telah dilihat sebagai sebuah entiti politik yang tidak serius dalam memerangi rasuah. Rasuah berleluasa dan rasuah di bawah UMNO telah menyebabkan pertumbuhan ekonomi negara lebih rendah dan peningkatan dalam pinjaman kerajaan dalaman dan luaran meningkat. Fenomena ini menakutkan sekaligus menghalang pelaburan di negara ini kerana ahli perniagaan mempertimbangkan rasuah sebagai cukai tambahan yang menjadi beban kepada mereka.

Hutang fiskal negara
Ranking Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Antarabangsa baru-baru ini jatuh kepada kedudukan ke-60, dengan skor kepada 4.3 pada tahun 2011. Selain daripada hutang fiskal RM456.1 bilion, negara telah dibebankan dengan RM116.76 bilion liabiliti diluar jangkaan, dibahagikan antara pinjaman yang dikategorikan sebagai hutang negara pada RM109.14 bilion dan pinjaman luar negara pada RM7.62 bilion.
Hutang fiskal negara adalah sebanyak RM146 bilion pada tahun 2002, RM242 bilion pada tahun 2006 dan kini berada pada jumlah RM456.1 bilion pada akhir tahun 2011. Ini merupakan peningkatan hampir 100 peratus dalam tempoh lima tahun yang lalu. Pinjaman yang telah diambil oleh badan-badan berkanun dan entiti yang diperbadankan meningkat kepada RM116.76 bilion pada 2011 daripada RM84.3 bilion pada 2009. Pinjaman ini akan dibayar balik dengan dana awam sekiranya peminjamlalai. Sekiranya RM116.76 bilion tidak boleh dibayar oleh badan-badan berkanun dan korporat, kerajaan Persekutuan akan terus dibebani dengan hutang.
RM976.7 juta dana awam yang diberikan kepada syarikat konsesi Maju Holdings dalam penjualan kontroversi Kuala Lumpur-Putrajaya (MEX) kepada EP ManufacturingBerhad belum ditebus lagi. Menghapus kira hutang MAS sebanyak RM589 juta oleh bekas pengerusi Tajudin Ramli kepada Danaharta walaupun diarahkan oleh Mahkamah Tinggi untuk membayar pada tahun 2009 merupakan satu lagi kes. Semua ini telah menimbulkan kemarahan rakyat.
Petronas telah memperuntukkan RM431 bilion kepada kerajaan sejak penubuhannya pada tahun 1974 - RM236 bilion daripada jumlah itu telah diberikan kepada kerajaan antara tahun 2006 dan 2009, semasa Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri. Kerajaan telah gagal menggunakan dana ini bagi menjana sumber pendapatan baru. Tiada siapa yang tahu, kecuali beberapa pemimpin UMNO, di mana kesemua wang tersebut telah pergi.

Kehilangan RM12 billion
UMNO menjadikan negara berhutang sebanyak RM12 bilion akibat rasuah dan komplot ahli politik yang menguruskan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ). Perbadanan fidlot Nasional (NFC) dilanda skandal RM250million yang akan lenyap begitu sahaja. Kurang integriti di kalangan ahli politik UMNO telah menyebabkan berbilion ringgit lesapakibat rasuah, kecurangan, kronisme, ketidakcekapan, tiada ketelusan, rasuah, menjamin, pinjaman tidak berbayar, pembaziran wang pembayar cukai hasil titik peluh mereka dan memperkosa hasil hutan untuk kayu oleh ahli politik yang berkaitan.
Dalam tempoh 10 tahun yang lalu, Malaysia telah kehilangan RM1.08 trilion (AS $ 338 bilion) menerusipengaliran keluar secara haram - yang keempat tertinggi di negara membangun. Jika aliran keluar wang yang haram ini adalah petunjuk skala rasuah maka Malaysia mempunyai set pemimpin yang paling korup di Asia Tenggara, dan juga ke-4 yang paling korup di dunia - "mengumpul" apa yang mereka telah bolot di luar negara.
Integriti Kewangan Global (GFI) melaporkan pada bulan Januari, RM930 bilion mengalir keluar dari Malaysia dari tahun 2000-2008, meningkat kepada RM218 bilion setahun daripada awal RM71 bilion pada tempoh itu. Malaysia rugi RM150 bilion dalam aliran keluar secara haram pada tahun 2009.
UMNO lebih suka untuk berdiam diri ke atas semua isu-isu ini kerana takut mereka akan kehilangan kuasa jika semua orang yang terlibat diburu dan diheret ke mahkamah. Dengan sikap tidak peduli UMNO, rasuah telah mempengaruhi sfera kehidupanrakyat Malaysia dan rasuah telah memberi kesan yang mendalam terhadap rakyat Malaysia yang termiskin.

Ramai yang melarat dalam kemiskininan
Apabila banyak kerajaan yang cekap di negara-negara maju dan membangun serius terlibat dalam peperangan menentang rasuah, UMNO acuh tak acuh untuk melakukan perkara yang sama. Rasuah telah menyebabkan wang haram atas kesengsaraan negara dan rakyatnya. Ia membuat beberapa orang menjadi kaya dan majoriti menderita dalam kemiskinan.
Rasuah yang berleluasa di bawah UMNO telah menjejaskan ekonomi Malaysia dalam pelbagai cara. Ia telah mengurangkan hasil kerajaan yang boleh digunakan untuk kebaikain contohnya pembangunan infrastruktur. Ia juga telah meningkatkan kemiskinan di negara ini dan mengurangkan perbelanjaan kerajaan bagi golongan miskin untuk keperluan am dan meningkatkan beban cukai menjadi lebih tinggi.
Oleh itu, Islam bagi UMNO hanya menjadi sebuah kenderaan untuk menipu orang Melayu yang miskin supaya menyokong mereka dalam pilihan raya. Intipati Islam tidak pernah menjadi sebahagian daripada jiwa UMNO, hanya Islam dieksploitasi untuk keuntungan politik. Dalam erti kata lain, UMNO tidak mengamalkan Islam dari segi cara tadbir urus untuk memeriksa sogokan dan rasuah yang memberi kesan kepada golongan miskin.
Dengan sogokan dan rasuah semakin teruk, UMNO telah lalai dari memberi penekanan kepada akauntabiliti bagi memastikan keadilan, kejujuran, kesaksamaan dan kecekapan dalam tadbir urus. Akauntabiliti merupakan satu lagi nilai asas dalam ajaran Islam. Dan nilai ini bersifat universal bahawa ancaman sogokan dan rasuah boleh dengan sewajarnya dijauhi jikaorang Islam dan bukan Islam di Negara ini ikhlas menjalankan tugas mereka.
UMNO telah gagal untuk membuat orang Melayu yang miskin memahami isu ini: Dalam Islam, tidak ada siapa yang maksum, semua bentuk ketidakadilan terhadap agama mesti ada mereka yang bertanggungjawap sepenuhnya dalam tadbir urus. Malangnya, pendekatan UMNO dalam politik basi dan lapuk. Atas sebab ini, pihak yang mengambil alih daripada UMNO mestilah menggalakkan persekitaran lebih lebih mesra untuk membuang kronisme dan monopoli, menggalakkan persaingan sihat, memudahkan dasar dibuat dan meningkatkan sistem penyampaian dan kesedaran rakyat mengenai keperluan menjadi lebihbertanggungjawab, cekap dan telus (CAT) dalam urus tadbir untuk membasmi rasuah dan korupsi.

UMNO menyebarkan sikap materialistik
UMNO sebenarnya menyebarkan sikap materialistik yang terus menghidupkan rasuah dan ini telah merosakkan semangat keusahawanan orang Melayu yang bijak dan sihat. Lebih malang, di bawah UMNO ekonomi acap kali dicemari oleh manipulasi politik.
Ia adalah benar bahawa Islam menggalakkan perusahaan swasta, tetapi Islam pada masa yang sama menekankan sektor awam yang berkesan bebas daripada amalan rasuah. Islam menganjurkan tadbir urus yang baik dan berkesan, melindungi yang lemah dan mengawal yang kuat. Tanpa kebolehpercayaan dan ahli politik yang jujur, sektor awam menjadi lemah meninggalkan mangsa menjadi permainan hawa nafsu usahawan yang hanya berorientasikan keuntungan.
Islam bertujuan menyediakan keadilan sosial untuk semua orang Islam dan bukan Islam. Kenapa UMNO mesti membuat orang Melayu takutan PAS? PAS tidak mengamalkan Islam sepertimereka yang di sesetengah negara Islam yang mundur. Malangnya, nilai-nilai Islam tidak dihargai oleh UMNO. Sebagai contoh, negara mempunyai lebihan wang zakat tetapi wang itu disimpan dalam organisasi kaya dan tidak digunakan ke atas mereka yang kurang bernasib baik dan mereka yang memerlukan. Akibatnya, majoriti orang Melayu masih miskin dan yang kaya semakin kaya untuk sudah 6 dekad yang lalu.
Rasionalnya pemimpin agama dalam UMNO harus bersuara dalam menangani masalah sosial dan meninggikan suara mereka terhadap ketidakadilan, kerajaan rasuah dan amalan-red tape, tetapi malangnya, mereka lebih suka berdiam diri dan tidak melibatkan diri dalam hal-hal sensitive seperti ini kerana takut bahawa mereka akandicela.
Jauh daripada fatwa dan ajaran Islam, UMNO tidak boleh menerima kemajmukan dalam politik; bersetuju untuk mengambil sistem dua parti, amalan pilihan raya bebas dan jujur, membina sistem kehakiman yang bebas, badan anti-rasuah dan Polis. UMNO telah gagal untuk membuka pintu bagi media yang bebas, liputan media yang adil serta penyebaran maklumat dan ketelusan dalam sistem penyampaian mereka.

UMNO gagal untuk Melayu yang miskin
Sogokan dan rasuah di negara ini telah membawa kepada pertumbuhan ekonomi yang lebih rendah. Beberapa pemimpin rasuah dan kroni-kroni mereka dalam generasi ini akan menikmati lebih banyak daripada yang diperlukan, manakala buat generasi akan datang, tiada apa yang akan ditinggalkan.
Islam bagi UMNOhanyalah alat untukmenutup mulut orang Melayu miskin dan semua perkara yang diragui dalam kerajaan. UMNO peduli akan nilai Islam dalam menjamin akauntabiliti kroni yang diberi projek-projek kerajaan yang besar, memerangi rasuah dan ketirisan kewangan. UMNO nampaknya tidak mempunyai keberanian moral untuk menggunakan kuasa politik mereka untuk mengekang semua individu yang rasuah. UMNO juga telah gagal menyemai dalam tadbir urus unsur-unsur kejujuran dan integriti. UMNO seolah-olah tidak tahu bahawa Islam melarang keras sogokan dan rasuah. UMNO telah gagal untuk mengambil pendekatan kerohanian untuk menghentikan kehancuran yang melanda negara ini.
Lagipun, UMNO menipusemua orang Melayu yang miskin bahawa mereka mempertahankan Islam. Jika mereka tahu akan kebenaran, UMNO sebenarnya telah gagal mempertahankan orang Melayu yang miskin.
Malaysia Chronicle

No comments: