Generasi Y faktor penentu PRU 13. Pimpinan PR Perak wajib baca!

gen Y
KUALA LUMPUR : Di sebalik kontroversi politik yang kian berleluasa ketika ini, rupa-rupanya ada persoalan penting yang perlu diberi perhatian, iaitu sejauh mana pengetahuan Generasi Y terhadap sejarah dan tokoh bangsa yang dilihat mampu menentukan keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).
Pemimpin, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), dan parti-parti politik mungkin sibuk melontarkan hujah mengenai kebaikan dan keburukan yang bakal dilalui pada PRU-13, tetapi adakah generasi diperkatakan menyedari implikasi yang bakal dilalui?
Penganalisis politik, Dr. Mohammad Yaakub berkata, generasi muda tidak lagi mementingkan kekuatan kerajaan pentadbir malah tidak menghiraukan keadaan negara.
“Memang negara kita selama ini di tadbir oleh kerajaan yang bertanggungjawab, tetapi adakah kita mahu ianya terhenti di situ saja.Tidakkah kita tertanya-tanya apa yang bakal berlaku kepada masyarakat terutama selepas PRU-13 sekiranya ia jatuh ke tangan mereka-mereka yang berkepentingan?
“Apa yang saya dapat lihat ketika ini ialah, golongan ini (generasi Y) tidak mempunyai semangat kenegaraan malah tidak ambil peduli tentang masa depan negara sedangkan mereka tahu bahawa mereka akan berdepan dengan pelbagai rintangan sekiranya perkara ini diambil mudah,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Times.
Dr. Mohammad berkata, ketiadaan sikap cintakan negara dalam diri golongan itu seolah-olah menunjukkan generasi tersebut benar-benar alpa dan mundur meskipun hakikatnya negara telah membariskan pemimpin yang hebat.
“Sekiranya golongan muda tidak tahu apa yang sedang berlaku, bagaimana kita dapat menolong mereka membuat persiapan untuk bersaing pada peringkat global,” soalnya.
Beliau mengingatkan generasi Y untuk mengambil sikap luas dan liberal serta tidak terkongkong agar dapat membantu generasi akan datang untuk mengambil manfaat daripada tindakan wajar yang diambil.
Seorang lagi penganalisis politik, Dr Rahmat pula berkata, sikap golongan muda yang suka memberontak menyebabkan mereka lebih suka menyokong pembangkang berbanding kerajaan.
“Orang muda lebih suka berseronok sahaja. Kalau mereka buat sesuatu yang melanggar undang-undang, mereka lebih seronok. Macam juga kalau pilihanraya, kalau mereka sokong pembangkang dan tidak menyokong kerajaan, mereka akan rasa seronok.
Golongan ini juga kadang-kala melakukan sesuatu tanpa sebab,” katanya.
Badan bukan kerajaan (NGO)
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Gerakan Pemuda Malaysia Semenanjung (GPMS), Rosdi Amir, salah faham tentang politik dan kepentingan mengundi menyebabkan generasi muda enggan turun mengundi.
“Mengundi adalah satu tanggungjawab kepada rakyat semasa nak memilih kerajaan yang sah dari sudut undang-undang. Politik pula ialah perjalanan seseorang pemimpin yang mungkin memerintah negara.
“Kita tak boleh salahkan sesiapa jika parti yang kita tidak suka menang sebab kita tidak keluar mengundi. Kita perlu ingat, kerajaan yang dipilih kelak akan memberi semula kepada rakyat. Ramai yang ambik enteng kepentingan mengundi terutamanya orang muda. Walhal kepimpinan kita akan diwarisi oleh golongan muda,” tegasnya.
Bagi Pesuruhjaya Suhakam, Detta Samen, mengundi adalah hak asasi setiap rakyat di negara yang menjalankan pemerintahan secara demokrasi dan generasi muda seharusnya perlu lebih peka mengenainya .
“Itu adalah hak asasi mereka, jadi mereka haruslah menunaikan hak asasi tersebut. Jika mereka tidak keluar mengundi, akan ada isu yang akan timbul di kemudian hari.
“Orang muda harus memainkan peranan dan bertanggungjawab mereka untuk tentukan kerajaan yang bakal memerintah. Ini adalah peluang untuk kita menentukan apa yang kita mahukan. Saya agak kecewa kalau tengok statistik sebab ramai pemuda yang ada hak mereka, tetapi tak menunaikannya. Don’t be a bystander, just participate,”ujarnya
Pandangan Ahli Politik
Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar turut menekankan kepentingan mengundi melalui mesejnya kepada rakyat.
“Kepentingan mengundi itu menjadi prasyarat kepada mana-mana perubahan yang berlaku. Saya fikir, mesej mengajak orang muda dan mengajak mereka yang layak mengundi harus dilaksanakan oleh setiap pemimpin tidak mengira parti kerana kehadiran mereka di peti undi memungkinkan senario politik tanah air yang lebih dinamik dan kejayaan dilakar mana-mana pihak,”ujarnya.
Izzah berkata, setiap rakyat di Malaysia diberi kebebasan sama ada mahu mengundi atau tidak kerana ia termaktub dalam kebebasan hak asasi manusia namun undi sebenarnya sangat penting dalam menentukan hala tuju sesebuah negara bagi masa hadapan.
“Kita sebagai rakyat pula adalah orang yang bertanggungjawab dalam perkara tersebut. Justeru, masa depan negara sebenarnya berada di tangan kita. Turun mengundi jika anda benar-benar mahukan negara yang anda idam-idamkan kerana satu undi mungkin merubah segalanya,” jelasnya.
Wee Choo Keong
Selain itu, Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong pula menyatakan bahawa mengundi bukanlah untuk suka-suka, tetapi ia penting untuk masa depan negara.
“Mengundi akan menentukan masa depan mereka. Walaupun mereka tidak keluar mengundi, keputusan akan tetap dicapai jadi ia akan dianggap sebagai keputusan mereka juga. Lepas tu jangan pula kata kerajaan yang menang nanti tidak baik jika ia tidak memenuhi permintaan mereka.
“Ia (mengundi) adalah satu proses demokrasi dalam negara. Untuk memilih kerajaan yang baik, rakyat terutamanya golongan muda perlu peka dengan keadaan semasa, dan sentiasa membuat keputusan yang terbaik.
Jadi lebih baik jika mereka turun mengundi dan pilih kerajaan yang dirasakan sesuai untuk mereka. Sekurang-kurangnya mereka tidak menyesal kerana mencuba.”ujarnya.
Apa kata mereka?
Mohd Hashim
“Orang muda tentu sahaja akan tentukan kemenangan, sebab orang tua biasanya dah ada pilihan sendiri.Tapi saya harap orang muda undi kerajaan sebab kalau bagi menang pembangkang, kita tak tahu masa depan kita,”- Mohd Hashim b. Abdullah, 26
Vincent
“Muda mudi adalah penentu, sebab mereka masa depan negara. Ramai yang tak tahu hakikat sebenar kepentingan mengundi pihak yang betul, tu mereka main-main je. Orang-orang tua dah biasa, mereka tahu mana pihak baik dan mana yang tak betul sebab mereka dah biasa. Jadi orang muda kena turun mengundi. Pilih mana yang terbaik kerana ia bakal tentukan masa depan kita,” – Vincent Hi, 33
Siti Mariam
“Golongan muda selalunya tidak tetap pendirian, jadi mereka akan membuat keputusan di saat-saat akhir sahaja. Golongan tua pula selalunya sokong yang dia dah sokong dari dulu dan sukar beralih angin, jadi sukar bagi mana-mana parti lawan untuk mendapatkan sokongan mereka. Mana-mana parti yang boleh mendapatkan sokongan orang muda berpeluang untuk menang besar,” – Siti Mariam Mohd, 40
Ramasamy
“Kebanyakan anak muda mahu undi pembangkang sahaja. Susah untuk BN menang. Kalau anak muda keluar mengundi saya rasa kerajaan akan kalah. Semua orang kat rumah juga sokong Pakatan,”- Ramasamy, 65

2 comments:

IBU RAMBLAH DI MALAYSIA said...

Anda butuh angka ghoib 2d 3d 4d singapura/hongkong yang di jamin tembus selama 5 kalli putaran silahkan hubungi eyang woro manggolo di 0823-9177-2208 atau anda bisa karna saya sudah menbuktikannya,terima kasih. الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

pak ali said...

Assalamualaikum wr.wb,saya WIWI ingin mengucapkan banyak terimah kasih kepada eyang guntur atas bantuan eyang. kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan eyang guntur pula yang telah memberikan angka ritual kepada saya yaitu 4D dan alhamdulillah berhasil..sekali lagi makasih yaa eyang karna waktu itu saya cuma bermodalkan uang cuma 100rb dan akhirnya saya menang. Berkat angka GAIB hasil ritual eyang guntur saya sudah bisa melanjutkan kulia saya lagi dan kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya,bagi anda yg ingin seperti saya silahkan HUB eyang di nomor hpnya: 0823-3744-3355 atau dan ramalan eyang guntur memang memiliki ramalan GHOIB” yang dijamin 100% tembus.

Do feel free to provide suggestions, ideas, comments, complaints or articles. Thank you

EMAIL:
malaysianindian1@gmail.com

To post comments, you need not log in to the Google account, just click Anonymous.


Malaysian Indian Ethnic Cleansing by UMNO led government

Google