Waytha dapat pasport, akan pulang 1 Ogos

30/7/2012  
Pengerusi Hindraf, P Waythamoorthy telah memperolehi pasportnya melalui misi diplomatik Malaysia di Singapura, dan bersedia untuk pulang ke tanahair Rabu ini.
Katanya, pengeluaran pasport tersebut - yang telah dibatalkan oleh pihak berkuasa Malaysia pada 2008 - menjadi bukti bahawa Hindraf berjuang untuk keadilan.

NONE"Saya bangga menjadi rakyat Malaysia dan berbangga dengan
perjuangan Hindraf untuk membuktikan bahawa kerajaan Malaysia telah melakukan ketidakadilan yang besar terhadap masyarakat India," katanya kepada Malaysiakini selepas mendapatkan pasport tersebut.

Waythamoorthy berkata, pengeluaran pasport untuknya itu merupakan satu pengakuan bahawa Hindraf berjuang untuk tujuan yang sah.

Waythamoorthy hidup dalam buangan sejak lewat 2007, apabila semakin kuat desas-desus bahawa tindakan akan diambil terhadap pergerakan Hindraf.

Lima pemimpin Hindraf, termasuk abangnya Uthayakumar, telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada Disember tahun tersebut.

Sejak itu, Waythamoorthy tinggal di Britain dan meneruskan kempen Hindraf di luar negara. Pasportnya telah dibatalkan pada April 2008.

No comments: