Royal Commission ala Najib

Pertama, Kementerian Dalam Negeri dan polis diarahkan menyelesaikan siasatan secepat mungkin dan laporan siasatan tersebut, yang sedang berjalan, akan diumumkan.

Dua, satu inkues atau siasatan awam yang diketuai oleh seorang majistret untuk menentukan punca kematian Teoh.

Tiga, menubuhkan suruhanjaya diraja dengan bidang kuasa khas untuk menilai kaedah soal siasat yang diguna pakai oleh SPRM dan menentukan sama ada pernah berlaku pencabulan hak asasi manusia sewaktu Teoh disiasat mulai petang 15 Jun hingga awal pagi esoknya.

Sementara inkues pula bergantung kepada keputusan majistret, tambahnya.

Persoalan yang akan timbul adalah :
a) kenapa hendak bahagikan magistrate dengan royal commission? Ikuttilah the Commissions of Enquiry Act 1950

b) Kenapa Royal commission tidak sekali gus siasat , bagaimakah Teoh mati dibunuh? Cara mana MACC membunuh beliau, kenapa hendak campakkannya jatuh ke tingkat 5? Rakyat memerlukan laporan lengkap dan memahami setakat manakah kezaliman UMNO dan agent penganasnya.

c) Rakyat ingin lihat Musa Hassan, Khalib dan Ahamd Said Hamdan disoal siasat,

d) Rakyat inginkan pakar pakar dalam dan luar turut kerjasama, anggota kerajaan yang sangkut paut dengan UMNO haruslah dikikiskan
.
e) Rakyat inginkan IPCMC dan kuasa polis dihadkan. Rakyat inginkan ketulusan dalam aktiviti penyasatan MACC .
Rakyat inginkan PDRM dan MACC menuruti piagam United Nations Code of Conduct for Law Enforcement Officials, sesiapa yang menyalahi akta tersebut maka akan digantung dan dipenjarakan.

f) Kenapa hingga sekarang pihak Polis khasnya Khalin CPO Selangor hanya memberikan perkembangan siasatan? Perlukah beliau memainkan peranan ini ? hingga hari ini dimanakah letaknya transparensi laporan forensic? Pordah ini mainan Najib.

"Tidak perlu untuk inkues ini diteruskan. Suruhanjaya diraja patut menyiasat keadaan kematiannya. Kami juga mempunyai keraguan yang serius terhadap keberkesanan inkues tersebut," kata Naib Presiden PKR Sivarasa Rasiah.

Tambahan lagi Sivarasa Rasiah menyatakan majistret yang bakal mengendalikan inkues tersebut turut terikat dengan timbalan pendakwa raya dan Jabatan Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan. , ini dengan maksudnya segala bukti akan dipadamkan maka segala bukti juga diputar belitkan oleh UMNO.

Nasib patut hentikan siasatan keatas keluarga TEOH, shabat handal mendiang Teoh, sebaliknya patut menyiasat anggota MCAA yang membunuh Teoh. Kalau lah Najib ada telor. Maka jemputlah bekas ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas dilantik menganggotai Royal Commision, yang menyiasat prosedur Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika menjalankan siasatan. Kalaulah Najib melantik individu yang tidak berkualiti dan intigriti khasnya hakim yang pro UMNO. Maka jahanamlah segala keadilan dan ketulusan.

Ini lah satu projek Najib tipu rakyat lagi. Royal Commission Najib untung komisyen.

MGM
26/07/09

No comments: